Sökning: "litteratur som konst"

Visar resultat 11 - 15 av 119 uppsatser innehållade orden litteratur som konst.

  1. 11. Besöksnäringen investerar sig ur covid-19 pandemin : En studie av ledares agerande under osäkerhet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Johan Malmelöv; Tesfaldet Zerai Sirak; [2023]
    Nyckelord :Organizational crisis; Crisis management; Crisis leadership; Knowledge management; Covid-19; Organisationskris; Krishantering; Krisledarskap; Kunskapshantering; Covid-19;

    Sammanfattning : Syfte - Studiens övergripande syfte är att öka förståelsen för hur ledare inom besöksnäringen i Sverige har agerat under covid-19 pandemin. Studien avser att identifiera ledares arbete med krishantering, krisberedskap och kunskapshantering. LÄS MER

  2. 12. Towards Green Steel Circular Business Models : Exploring Barriers and Business Model configurations

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Robin Bergman; Rasmus Rönnqvist; [2023]
    Nyckelord :Steel industry; Green Steel; Circular Business Models; Adoption Barriers; Business Model configurations;

    Sammanfattning : Purpose - The aim of the study is to further bridge the gap regarding adoption of Circular Business Models (CBM) more specifically in this case, the barriers to the adoption of Green Steel CBMs, and how Business Models (BM) can be configured for the adoption of Green Steel CBMs. Method - The research questions in the study were answered through a thematic analysis based on a three-phase data collection consisting of two informal meetings with industry specialists and 25 semi-structured interviews, followed by eleven additional interviews from a Green Steel conference to validate the findings of the semi-structured interviews. LÄS MER

  3. 13. Studenters intention att bosätta sig i Luleå efter avslutad examen : En kvalitativ studie om effekten av platskommunikation

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Ida Engström; Nike Bergman; [2023]
    Nyckelord :Place branding; green place branding; place image; place identity; place communication; place physics; place word-of-mouth; Place branding; grön place branding; platsimage; platsidentitet; platskommunikation; place physics; place word-of-mouth;

    Sammanfattning : Forskningsproblem -  Hur kan kommunikationen av Luleås platsvarumärke utformas för att öka möjligheten att behålla flera studenter i kommunen efter avslutad examen för att öka kompetensförsörjningen? Metod - En litteratursammanställning genomfördes i syfte att undersöka tidigare skriven litteratur inom ämnet. Ett teoretiskt ramverk sammanställdes därefter och har fungerat som en grund för intervjuguiden men också för upplägget på empiri- och analyskapitlen. LÄS MER

  4. 14. Vilka förutsättningar krävs för att krigsbrott ska föreligga? : Illustrerat genom Rysslands agerande i Ukraina från 2014 fram till idag

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Sara Henriksson; [2023]
    Nyckelord :Krigsbrott; Krigsförbrytelser; Ryssland; Ukraina; Krim; Donbass; Invasion; Sanktioner; Suveränitetsprincipen; FN- stadgan; Génevekonventionerna; Cyberattacker;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att utreda vilka förutsättningar som krävs för att ett krigsbrott ska föreligga enligt folkrätten, och illustrera detta genom Rysslands angrepp på Ukraina perioden 2014 fram till idag. Den kvalitativa metoden ligger till grund för arbetet, där information hämtats från folkrättsliga källor, såsom internationell sedvanerätt, konventioner och deklarationer, litteratur, pressmeddelanden och artiklar. LÄS MER

  5. 15. Ledarskap över generationsgränser : En studie om att leda olika generationer

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Denzel Heiaas; Isac Olofsson; [2023]
    Nyckelord :Generation X; Generation Y; Generation Z; Ledarskap; Motivation; Generationella skillnader; Generationsöverskridande grupper; Transaktionellt ledarskap; Utvecklande ledarskap; Visionärt ledarskap;

    Sammanfattning : Bakgrund - Generationer är grupper av människor födda under specifika tidsperioder medgemensamma erfarenheter och värderingar. Ledare behöver vara medvetna omgenerationsskillnader och vara flexibla i sitt ledarskap för att främja produktivitet ochmotivation på arbetsplatsen. LÄS MER