Sökning: "litteraturundervisning i grundskolans senare år"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden litteraturundervisning i grundskolans senare år.

  1. 1. Svenskundervisning och digital kompetens : En kvalitativ studie om fem svensklärares uppfattning av den reviderade läroplanen 2017 och digital kompetens

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Svenska språket

    Författare :Malin Lesniak; [2019]
    Nyckelord :Lärare; svenska; litteraturundervisning; grundskolans senare del; digital kompetens; revidering; lgr11;

    Sammanfattning : År 2017 gjordes en revidering av läroplanen för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet (Lgr11). Denna reviderade upplaga kom att förtydliga skolans uppdrag att stärka elevers digitala kompetens. LÄS MER

  2. 2. Novellpraliner, tunga klassiker eller ungdomsromaner – didaktiska val av texter i skolans senare år

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Stina Johansson; Rita Oda; [2019]
    Nyckelord :Skönlitteratur; Litteraturdidaktik; Ämneskonceptioner; Kanon; Svenskämnet; 7-9; Gymnasiet;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka hur lärare i grundskolans senare år och gymnasiet ser på litteratur och vilka didaktiska resonemang lärare för när det kommer till skönlitteratur i undervisningen. Vi har även ämnat undersöka hur lärare förhåller sig till en litterär kanon. LÄS MER

  3. 3. Varför läser vi skönlitteratur i skolan? : En studie om skönlitteraturens historiska och nutida legitimeringar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och kommunikation; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Johanna Johansson; [2015]
    Nyckelord :Skönlitteratur; litteraturundervisning; receptionsteori;

    Sammanfattning : I denna forskningskonsumerande uppsats undersöks hur skönlitteraturen används i svenskundervisningen, både ur ett historiskt perspektiv och enligt dagens forskning i klassrumspraktik. Den stora frågan är varför man läser skönlitteratur i skolan. LÄS MER

  4. 4. En studie om några lärares arbete med skönlitteratur i grundskolans senare år

    Master-uppsats, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Magdalena Misiurkiewicz; [2013]
    Nyckelord :skönlitteratur; literacy; läsning; svenskämnet; undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien var att ge en bild av vad som sker i mötet mellan lärare, elever och skönlitterära texter i grundskolans senare år. Jag ville undersöka hur lärarna planerar sina lektioner utifrån skönlitteraturen och kursplanen i svenska och vad som händer under själva processen. LÄS MER

  5. 5. IKT:s roll i litteraturundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Ulf Mattsson; Lizette Alexandersson; [2012]
    Nyckelord :digital teknologi i undervisning; elevcentrerat lärande; IKT; litteraturundervisning; möjligheter; svensklärare; svenskämnet; utmaningar;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande arbete är att undersöka hur några svensklärare i grundskolans senare år ser på användandet av IKT i svenskämnets litteraturundervisning. Vi har tagit reda på vilka möjligheter respektive utmaningar som de ser med att använda IKT i litteraturundervisningen. LÄS MER