Sökning: "mål- och resultatstyrning i skolan"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden mål- och resultatstyrning i skolan.

  1. 1. NEW PUBLIC MANAGEMENT -SKOLANS UNDERGÅNG?

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Hasina Tawasoli; Lisa Hellberg; [2023]
    Nyckelord :NPM; Skolverksamhet; Mål- och resultatstyrning; Tydliga mål; Uppföljning; Utvärdering; Hushållning med offentliga medel; Konkurrens.;

    Sammanfattning : I arbetet undersöks hur New Public Management (NPM) implementeras i grundskolor iVästerås stad inom den offentliga sektorn. Detta för att se hur NPM upplevs i skolor samt hurde arbetar med NPM. Uppsatsen kommer även undersöka om det föreligger någraimplementeringssvårigheter när det gäller NPM. LÄS MER

  2. 2. Den politiska styrningen av gymnasieskolan : Mål- och resultatstyrningens påverkan på lärarens handlingsutrymme

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

    Författare :Joakim Jakobsson; [2020]
    Nyckelord :Frontlinjebyråkrati; Frontlinjearbetare; Mål- och resultatstyrning; Målstyrning; Utvärdering; Fallstudiedesign; Intervjustudie;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen studerar den övergripande frågan om hur politisk styrning påverkar frontlinjearbetare genom att undersöka den politiska styrningen av gymnasieskolan. Under de senaste decennierna ha det svenska skolsystemet genomgått flera betydande förändringar av vilka två politiska reformer sticker ut särskilt mycket. LÄS MER

  3. 3. New Public Management i svenska förskolor : En kvalitativ studie om hur förskollärare arbetar och därmed ser på arbetssituationen på kommunala förskolor jämfört med privata förskolor

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Delin Botrous; [2018]
    Nyckelord :Management; Organization; New Public Management; Documentation; Goal and Result Management; Management; Organisation; New Public Management; Dokumentation; Mål- och Resultatstyrning;

    Sammanfattning : The purpose of this study was to investigate if preschool teachers work and experience the work situation in the same way in private preschools compared to municipal preschools in Stockholm County. A qualitative method was used to accomplish the study, where semistructured interviews were used to gather data, in the form of semi-structured interviews. LÄS MER

  4. 4. Didaktik, profession och likvärdighet i ett decentraliserat samhälle

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Hanna Nilsson; Jenny Larsson; [2011]
    Nyckelord :didaktik; avtalsrörelse; decentralisering; deprofessionalisering; fackförbund; kommunalisering; likvärdighet; professionalisering; recentralisering; skolhistoria; skolreformer; skolstyrning;

    Sammanfattning : I början av 1990-talet genomfördes en rad reformer i svensk skola. En av dessa reformer kallas för kommunaliseringen av skolan. LÄS MER

  5. 5. Kvalitetsredovisning som policytext och dess betydelse för elever i behov av särskilt stöd

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Eva Nilsson-Linder; [2009-03-26]
    Nyckelord :kvalitetsredovisningar; fristående skolor; mål- och resultatstyrning; likvärdighet; elever i behov av särskilt stöd; elever som ej når målen;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att analysera och tolka kvalitetsredovisningar som policytext i kommuner, samt fristående skolor och relatera till detta till ”elever i behov av särskilt stöd”, samt att genom litteraturstudier och genom att ta del av tidigare forskning, få möjlighet till reflektion, förståelse och insikt om policies betydelse för den sociala praktiken. Teori: Perspektiv är teoretiska abstraktioner vars funktion är att underlätta förståelsen av ett forskningsområde. LÄS MER