Sökning: "målstyrda lärprocesser"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden målstyrda lärprocesser.

  1. 1. Yrkesprofession, omsorg och undervisning : En intervjustudie om förskollärares förhållningssätt till förskolans läroplan Lpfö 18

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Hanna Blanck; Anna Jonsson; [2020]
    Nyckelord :Ansvar; förskola; förskollärare; huvudansvar; likvärdigt; läroplan; målstyrda lärprocesser; omsorg; professionalitet; systematiskt kvalitetsarbete; socialt samspel; spontana läroprocesser och tydligare framskrivet;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa intervjustudie visar sex olika förskollärares förhållningssätt till begreppen yrkesprofession, undervisning och omsorg. Trots att förskollärarna kommer från olika kommuner i Sverige så visar resultatet en samsyn om att det skett förändringar i förskolans läroplan samt förändringar i samhället som både gynnat och missgynnat förskollärarna i deras uppdrag. LÄS MER

  2. 2. Förskollärares arbete med fysisk aktivitet i ljuset av Lpfö 18 : En studie om vilka ramar som påverkar barnens möjlighet till fysisk aktivitet i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Fanny Nilsson; Rebecca Hoff; [2018]
    Nyckelord :Focus group interviews; Frame factor theory; Motion joy; Physical activity; Preschool teachers; Teaching; Fokusgruppsintervjuer; Fysisk aktivitet; Förskollärare; Ramfaktorteori; Rörelseglädje; Undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att öka kunskapen kring hur förskollärare tolkar och resonerar kring fysisk aktivitet i relation till begreppet undervisning i den reviderade läroplanen Lpfö 18. I vår undersökning valde vi fokusgruppsintervjuer som kvalitativ intervjumetod. LÄS MER

  3. 3. Vi svävar inte i det blå, vi har lite på fötterna : en intervjustudie kring dokumentation i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för Pedagogik

    Författare :Charlotta Richardsson; Agneta Troedsson; Camilla Winberg; [2010]
    Nyckelord :dokumentation; lärare; förskola; kvalitet;

    Sammanfattning : BAKGRUND:Studien behandlar olika aspekter av dokumentation i förskolan och hur dokumentationen bidrar till kvalitet i verksamheten. Vi beskriver här hur den målstyrda förskolans framväxt har påverkat och förändrat lärarnas uppdrag. LÄS MER