Sökning: "möte mellan barn"
Visar resultat 1 - 5 av 129 uppsatser innehållade orden möte mellan barn.
1. Barnens första möte med en helt ny värld : En kvalitativ studie om förskollärares erfarenheter av och arbete med introduktion i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)Sammanfattning : Syftet med denna studie var att bidra med kunskap om förskollärares erfarenheter av och arbete med introduktion för barn i förskolans verksamheter. Fyra förskollärare intervjuades på samma förskola men som arbetade på olika avdelningar. Semistrukturerade intervjuer användes som metod. LÄS MER
2. Ett möte som kräver handling : Skolsköterskors upplevelser av att möta barn där farhågor finns att barnet far illa
Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärdSammanfattning : Barn som far illa är ett globalt folkhälsoproblem där barn orsakas kroppskada, lidande, vanmakt eller sjukdom vilket ger konsekvenser för barnet både kortsiktigt och långsiktigt. Att växa upp i trygghet är en rättighet för alla barn. LÄS MER
3. Anestesipersonalens stöd till barn inför anestesi : En metasyntes
Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärdSammanfattning : Anestesispersonalens möte med barn är ofta tidsbegränsat vilket ställer krav på anestesispersonalens förmåga att på kort tid kunna skapa trygghet och en grund för samarbete med barnet. Forskning har visat att barn känner stark oro preoperativt, kopplat till den högteknologiska vårdmiljön, bemötande och bristande förståelse för situationen. LÄS MER
4. När barnhälsovårdssjuksköterskan knackar på : En kvalitativ intervjustudie om BHV-sjuksköterskors erfarenheter av att möta barn och föräldrar vid hembesök
Magister-uppsats, Blekinge Tekniska HögskolaSammanfattning : Bakgrund: Att möta barn och föräldrar i hembesök inom barnhälsovården är gynnsamt för både familjen och BHV-sjuksköterskan. Syfte: Syftet med studien var att beskriva barnhälsovårdssjuksköterskors erfarenheter av att möta barn och föräldrar vid hembesök enligt barnhälsovårdens nationella program. LÄS MER
5. Att läsa ord och bild : Läsförståelse genom ord, bild och mentalisering – en läromedelsanalys
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)Sammanfattning : I skolans läseböcker används ofta bilder som stöd för läsningen. Men om bilder kräver att läsaren förstår bildkaraktärers sinnestillstånd riskerar de att hindra läsförståelsen hos elever med outvecklad mentaliseringsförmåga, vilka kan finnas bland exempelvis barn med autismspektrumtillstånd. LÄS MER