Sökning: "möte mellan pedagoger"

Visar resultat 1 - 5 av 46 uppsatser innehållade orden möte mellan pedagoger.

  1. 1. Ambitionerna och dess möte med realiteten : En kvalitativstudie om fritidspersonalens syn på det relationsskapande arbetet

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Lina Falk; Alex Sjöstrand; Emil Pehrsson; [2023]
    Nyckelord :Relationsskapande; ambitioner; tillit; trygghet; självkännedom; förutsättningar; kompromissa; be om hjälp;

    Sammanfattning : Studien lyfter fritidspersonalens ambitioner gällande det relationsskapande arbetet med eleverna i verksamheten. Forskning beskriver fritidspersonalens omsorgsuppdrag som en helhet där barnen på fritidshemmet skall känna sig trygga och utveckla goda relationer. LÄS MER

  2. 2. Kiderly : - ett sällskapsspel med fokus på mötet mellan äldre och yngre

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Industridesign

    Författare :Julia Edgren; [2021]
    Nyckelord :Boardgame; Social Design; inklusive design; Koten; Elderly; older; Elder; Senior; Preschool; Teacher; Kindergarden; Preschooler; Children; Design; Sustainable Design; Dagis; Äldreomsorg; Äldrevård; Hållbarhet; Äldre; Ålderdomshem; Förskola; förskolebarn; sällskapsspel; Inklusive design; Design; Äldreboende; Gemenskap; Koten; Gävle Kommun; Pedagoger; Vårdare; Inklusive; SociaDagis; l hållbarhet; Interaktioner; Pensionärer; Senior; Designprocess; Projekt; Barn; Äldre; Yngre;

    Sammanfattning : I dagens samhälle lider många äldre av ofrivillig ensamhet. Effekterna av den ofrivilliga ensamheten leder till sämre välmående och utveckling av sjukdomar, både psykiskt och fysiskt. Livslängden på människan ökar tillsammans med belastningen på samhället och vården. Trots detta minskas omkostnaderna på äldrevården. LÄS MER

  3. 3. Nyanlända vårdnadshavares första möte med den svenska förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Anna Larsson; Dalina Kita Sahitolli; [2020]
    Nyckelord :Nyanlända; Vårdnadshavare; Förskolan;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om hur nyanlända vårdnadshavare upplever mötet med den svenska förskolan. Intervjuerna fokuserar vårdnadshavare som är eller har varit nyanländ inom de senaste sex åren. LÄS MER

  4. 4. Vårdnadshavares upplevelser av mötet med pedagoger : hämtning på förskolan ur ett relationellt perspektiv

    M1-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Johanna Gustafsson; Miranda Larsson; [2020]
    Nyckelord :Förskolan; föräldraperspektiv; hämtning; kommunikation; relationellt perspektiv; samverkan; samvaro;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att få en insikt i hur vårdnadshavare upplever mötet med pedagoger när de hämtar sina barn på förskolan och om de får den information de efterfrågar. Studiens teoretiska ansats har hämtas i från Jonas Aspelins studier om det relationella perspektivet, där sam-verkan, sam-varo och kommunikation är väsentliga delar. LÄS MER

  5. 5. "Främjar förskolan relationer eller hamnar någon utanför?" : Förskollärares och specialpedagogers syn på samspel och relationsarbete i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Pernilla Renblad; Cajsa Åkerlund; [2020]
    Nyckelord :Förskola; Interaktion; Normkritiskt perspektiv; Relationell pedagogik; Relationer; Roller; Samspel; Social förmåga; Socialisation; Stigma; Toleranspedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie har varit att undersöka fyra förskollärares samt fyra specialpedagogers syn på relationer och samspel i förskolan genom en kvalitativ studie med semistrukturerade intervjuer. I denna studie valdes relationell pedagogik som huvudteori eftersom forskning har visat att goda relationer mellan vuxna och barn har främjat elevers lärande i skolan (Aspelin & Persson 2011). LÄS MER