Sökning: "makro mikro"

Visar resultat 16 - 20 av 56 uppsatser innehållade orden makro mikro.

  1. 16. Supporting Pre-Production in Game Development : Process Mapping and Principles for a Procedural Prototyping Tool

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Paulina Hollstrand; [2020]
    Nyckelord :Game Design; Prototyping; Procedural Content Generation; Pre-Production; Game World Development;

    Sammanfattning : Game development involves both traditional software activities combined with creative work. As a result, game design practices are characterized by an extensive process of iterative development and evaluation, where prototyping is a major component to test and evaluate the player experience. LÄS MER

  2. 17. Reunification – A difficult and lengthy process : A qualitative study examining social workers’ experiences of the reunification process in South Africa

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HHJ, Avd. för socialt arbete

    Författare :Michelle Lidström; Gloria Smith; [2020]
    Nyckelord :family reunification; child and youth care centre; social work; ecological systems theory; South Africa; familjeåterförening; barn- och ungdomsboende; socialt arbete; ekologisk systemteori; Sydafrika;

    Sammanfattning : The aim of this thesis has been to investigate how social workers work with the reunification process at child and youth care centres in South Africa. The intention has been to explore what is important to accomplish a reunification and what challenges the social workers face in the process. LÄS MER

  3. 18. ”Man fyller det med mer information helt enkelt”: en fenomenografisk studie om studenters upplevelse av geologisk tid

    Master-uppsats, Lunds universitet/Geologiska institutionen

    Författare :Jennie Mari Lundqvist; [2020]
    Nyckelord :Geologisk tid; geovetenskaplig didaktik; geologisk tidsskala; gester; visualisering; SOLO; Earth and Environmental Sciences;

    Sammanfattning : Geologisk tid är inte bara ett tröskelbegrepp, det är en central del i hur vi erfar geovetenskapliga fenomen som utspelar sig på en rumtids-skala som sträcker sig från mikro (exempelvis molnbildning) till makro (exempelvis plattektonik). Om vi vill förstå geovetenskapliga fenomen måste vi gå från det konkreta till det ab-strakta, vi måste gå från att kunna se och ta på fenomen till att enbart kunna föreställa oss fenomen inne i våra hu-vuden. LÄS MER

  4. 19. Utomhusmiljön i förskolan : En kvalitativ studie med fokus på pedagogers syn på användandet av förskolegårdens miljö för barns utveckling och lärande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Agnes Sigvardsson; Sara Sjögren; [2020]
    Nyckelord :Utomhusmiljö; Samspel; Artefakter; Mediering; Pedagoger;

    Sammanfattning : Studien syftar till att bidra med kunskap om verksamma pedagogers syn på förskolans utomhusmiljö för barns utveckling och lärande. Frågeställningar som hur verksamma pedagoger talar om förskolans utomhusmiljö som en lärmiljö i undervisningen samt vilket syfte pedagogerna har med utevistelse har guidat studien. LÄS MER

  5. 20. Min bro : En studie av innehåll i elevers sakprosatexter från nationella proven i årskurs 6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Mika Sund; Julia Andersson; [2019]
    Nyckelord :nationella prov; sakprosatext; makro- och mikroteman; bindeord;

    Sammanfattning : Denna studie hämtar inspiration från en studie av Jenny Wiksten Folkeryd (2014) vars huvudsyfte var att bidra med ny kunskap om hur man kan studera och diskutera innehållsliga aspekter i elevers skrivande i lågstadiet. I studien uttrycks att det finns mycket lite forskning kring hur elever organiserar innehållet i sakprosatexter. LÄS MER