Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 321 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Prinsessklänningar och riddarborgar

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Sofia Lodin; Lovisa Bergström; [2024-02-29]
    Nyckelord :Genus; Kön; Makt; Normer; Inflytande; Material; Miljö; Leksaker; Förskola;

    Sammanfattning : Utformandet av den fysiska inomhusmiljön i förskolan, och de material och leksaker som finns där, kan ses som en bidragande faktor till barns möjligheter till utveckling, lek och lärande. I studien synliggörs hur förskolepedagogernas uppdrag att utforma miljön kan innebära både möjligheter och utmaningar, när olika individuella värderingar och förskolans styrdokument ska samverka. LÄS MER

  2. 2. Éclatians Assemble! : Trygghet, kreativ utveckling och hierarkier i ett separatistiskt rum för musikproduktion

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Edvina Ström Fahlqvist; [2024]
    Nyckelord :Safe space; separatism; music production; gender; community; technology; creativity; performativity; Foucault; Butler; Trygga rum; frizon; separatism; musikproduktion; genus; community; teknik; kreativitet; performativitet; Focault; Butler;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker deltagarnas upplevelser av ett separatistiskt tryggt rum för musikproduktion, specifikt för tjejer, transpersoner och ickebinära personer. Målet är att förstå hur deltagandet i dessa rum påverkar individernas självkänsla och kreativa utveckling. LÄS MER

  3. 3. Megaprojekt och Maktspel : En studie om megaprojektets paradox i förhållande till utbyggnaden av stambanor för höghastighetståg

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Diba Mortazavi; [2024]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker hur projektet om utbyggnad av stambanor för höghastighetståg har sett ut i relation till paradoxen för megaprojekt och hur detta kan förstås genom maktteorin. Studien grundar sig på en intervju- och dokumentstudie. LÄS MER

  4. 4. Fri lek för alla? : En kvalitativ studie om förskollärares resonemang och strategier gällande alla barns möjlighet till fri lektillsammans med andra barn

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Weronika Ohlsson; Liselotte Ramvik; [2024]
    Nyckelord :free-play; preschool; preschool teacher; inclusion processes; fri lek; förskola; förskollärare; inkluderingsprocesser;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie var att belysa förskollärares syn på förskolans uppdrag i förhållande till den fria leken. För att beskriva vad som kännetecknar förskollärares resonemang, strategier och erfarenheter i att stödja barn att komma in,delta och stanna kvar i leken med andra barn, genomfördes semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  5. 5. Den normkritiska läraren

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Linnéa Linderoth; Jonathan Malm; Vanda Lendahl; [2023-10-23]
    Nyckelord :Genus; Normer; Kön; Heteronormativitet; Performativt genus; Genusordningen; Normkritik;

    Sammanfattning : Forskning inom området för kön och genus på fritidshemmet saknas i hög utsträckning, detta trots att ämnet är oerhört aktuellt i samhället i övrigt. I den reviderade Läroplan som börjar gälla 1 juli 2022 lyfts betydelsen av skola och fritidshems arbete mot könsstereotyper, könsnormer, makt och sexualitet ytterligare. LÄS MER