Sökning: "malmö universitet religionsdidaktik"

Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade orden malmö universitet religionsdidaktik.

  1. 1. Mellan raderna - En kunskapsöversikt om synen på islam i svenska läromedel

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Rebecca Odh; Emma Jacobsson; [2024]
    Nyckelord :Religious education; textbook; School textbooks; Islam textbooks; Läromedelsanalys; läromedel religion; islam; religionsdidaktik;

    Sammanfattning : This essay aims at examine the existing research on textbook analysis of Islamic studies in Swedish religious education (Religionskunskap) and the consequences this may have on education about Islam. The research questions this essay intends to answer are; How is Islam presented in different teaching materials according to previous research?, How are women in Islam portrayed in teaching materials according to previous research? and, What are the consequences of this portrayal of Islam according to previous research?. LÄS MER

  2. 2. Möjligheter och utmaningar med Islamundervisning i klassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Aya Borchalli; Ahmad Safwan; [2024]
    Nyckelord :islam in Swedish textbooks; Islamofobi; religionsdidaktik; utmaningar; religionskunskap klassrum; islamundervisning; religionskunskapsundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att analysera undervisningen om islam i svenska skolor, baserat påtidigare studier, med särskilt fokus på pedagogiska utmaningar och missuppfattningar omislam bland lärare och elever. Forskningen inkluderar olika akademiska studier och rapportersom belyser utbildningens komplexitet i att undervisa islam. LÄS MER

  3. 3. Hur representeras islam i SO puls boken?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Malak Dawood; [2023]
    Nyckelord :religionsdidaktik; läromedelsanalys; islam; religionsundervisning; representation; mångkulturalism;

    Sammanfattning : Representation av ett läromedel har stor betydese för hur kunskapen förmedlas till våra elever, det är därför det är viktigt att ge en allsidig kunskap och inte ensidig. I de samhällsorienterade ämnena har jag valt att fokusera specifikt på religionsämnet eftersom innehållet och informationen i de religiösa böckerna i svenska skolor kan skapa missvisning. LÄS MER

  4. 4. Alla vill lyssna på musik : En analys av populärkultur i religionskunskapsundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Andreas Andersson; [2022]
    Nyckelord :populärkultur; religion; livsfrågor; religionsundervisning; religionsdidaktik;

    Sammanfattning : Abstract En kvalitativ studie av hur lärare uppfattar populärkultur i förhållande till religion och undervisningen i religionskunskap. Genom införandet av populärkultur i ”Lgr 11” och det centrala innehåll som anger att undervisningen i årskurs 7–9 ska behandla populärkulturen i samband med studiet av identitet och livsfrågor kan populärkulturen anses ha fått en etablerad position inom religionskunskapsundervisningen. LÄS MER

  5. 5. Religionskritik i klassrummet i högstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Joakim Lagerstedt; Madlin Hamza; [2022]
    Nyckelord :Elevperspektiv; identitet; lärarperspektiv; religionskritik; religionsdidaktik; Högstadiet;

    Sammanfattning : Följande studie undersöker elever respektive lärares upplevelser av religionskritik i den svenska grundskolans senare år. Syftet med studien är att undersöka hur elever och lärare samspelar med varandra när religionskritik uppstår. Undersökningen är en kvalitativ studie med intervjuer av elever samt lärare i högstadiet. LÄS MER