Sökning: "manlighet maskulinitet"

Visar resultat 16 - 20 av 137 uppsatser innehållade orden manlighet maskulinitet.

  1. 16. Ända sedan gamla dagar under våran ljusblå fana. : -En studie om män och kvinnor i fotbollsupporterkultur i efterkrigstidens Sverige.

    Master-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Martin Sjöbeck; [2021]
    Nyckelord :Masculinity; gender; crisis theory; supporter culture; football; soccer.; Manlighetsforskning; genus; maskulinitet; kristeori; supporterkultur; fotboll.;

    Sammanfattning : Min studie syftar till att undersöka hur den svenska fotbollens supporterkulturs könsfördelning mellan män och kvinnor sett ut årtiondena efter Andra världskriget, hur maskulinitet har konstruerats idenna kontext samt hur synen på genus bland supportrarna såg ut under denna tid. Undersökningen bidrar till forskningsläget med en outforskad period, där andra forskare undersökt tidigare och senare perioder med fokus på kopplingen mellan maskulinitet och våld. LÄS MER

  2. 17. Den ständigt förändrade mannen : En semiotisk analys av maskulinitet i Volts och Dressmans reklambiler på Instagram

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Simon Nyman; Oliver Gustafsson; [2021]
    Nyckelord :reklam; maskulinitet; norm; genus; hegemoni; stereotyp; semiotik; identitet;

    Sammanfattning : Följande studie är en undersökning kring hur modeföretagen Volt och Dressmann framställer maskulinitet i sina inlägg på sociala medier-plattformen Instagram, samt hur denna maskulinitet möjligen förstärks beroende på vilken generation som är målgrupp för företaget. Dressmann och Volt är två av de ledande modeföretagen när det kommer till manligt mode i Sverige, dock har båda företagen inte samma målgrupp, då Volt lockar yngre män samtidigt som Dressmann anpassar sitt mode till främst medelålders män och även äldre än så. LÄS MER

  3. 18. Mäns upplevelser av prostatacancer : En litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats, Ersta Sköndal Bräcke högskola/Institutionen för vårdvetenskap

    Författare :Victoria Darling; Sandra Henriksson; [2021]
    Nyckelord :Prostate Cancer; Prostatic Neoplasms; Experiences; Sexuality; Masculinity; Urinary Incontinence; Existential Issues; Treatments; Side Effects; Nursing; Nursing care; Living with; Prostatacancer; Upplevelser; Sexualitet; Maskulinitet; Urininkontinens; Existentiella frågor; Behandlingar; Biverkningar; Omvårdnad; Sjuksköterskans omvårdnad; Leva med;

    Sammanfattning : Bakgrund: Prostatacancer är en sjukdom som påverkar ett stort antal män världen över där behandlingsalternativen ofta följer med svåra biverkningar för patienten. Biverkningarna påverkar bland annat sexuell hälsa och urinvägar. Biverkningarna påverkar även männens identitet och manlighet. LÄS MER

  4. 19. It's a mad mad men's world - En analys av HBO-serien Mad Men utifrån ett genusperspektiv med fokus på maskulinitet

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Filmvetenskap

    Författare :Viktor Svanström; [2020]
    Nyckelord :Mad Men; maskulinitet; manlighet; könsroller; psykisk ohälsa; masculinity; manhood; gender roles; mental illness; Social Sciences; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : This essay will delve into a deep analysis regarding multiple episodes of the American tv-series Mad Men primarily from the perspective of two theoretical concepts regarding the study of masculinity. These include, for example, studies regarding the concept of “precarious manhood” by Joseph A. Vandello and Jennifer K. LÄS MER

  5. 20. Mannen, myten, stereotypen : En semiotisk analys av maskulinitet i Axe reklamfilmer

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Hanna Green; Johanna Ultege; [2020]
    Nyckelord :advertising; masculinity; norm; gender; gender order; stereotype; identity; semiotics; reklam; maskulinitet; norm; genus; könsmaktsordning; stereotyp; identitet; semiotik;

    Sammanfattning : Följande arbete är en studie kring mediers reproduktion av stereotyper och hur maskulinitet framställs inom reklam. Axe är ett av de ledande varumärkena inom industrin för manliga skönhetsprodukter och är ett företag som har fått mycket kritik för att reproducera toxisk maskulinitet och sexism genom sin marknadsföring. LÄS MER