Sökning: "marknadsmakt"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade ordet marknadsmakt.

  1. 1. Dominansmissbruk och digitala plattformar : En studie av hur artikel 102 FEUF och DMA hanterar digitala marknader, självförbehåll och utnyttjanden av insamlad data

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Matilda Söderholm; [2024]
    Nyckelord :EU law; digital platforms; DMA; Digital Markets Act; online platforms; digital markets; multi-sided markets; self-preferencing; competition law; article 102 TFEU; 102 TFEU; abuse of dominance; use of market power; use of data; EU-rätt; digitala plattformar; DMA; Digital Markets Act; onlineplattformar; digitala marknader; flersidiga marknader; självförbehåll; konkurrensrätt; artikel 102 FEUF; art 102 FEUF; missbruk av dominerade ställning; dominansmissbruk; utnyttjande av marknadsmakt; utnyttjande av data;

    Sammanfattning : Dagens samhälle förändras snabbt, och digitala marknader med det. Digitaliseringen har lett till revolutionerande utvecklingar av vårt samhälle, och bakom dessa förändringar står primärt ett fåtal dominerande teknikjättar och deras plattformar. LÄS MER

  2. 2. Kommunernas Dilemma En kvalitativ studie om privatiseringen av de svenska stadsnäten

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Daniel Larsson; Anton Berg; [2023-02-27]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att analysera varför vissa svenska kommuner sålt sina fiberstadsnät till privata aktörer och därefter lyfta potentiella framtida utmaningar dagens fibermarknad kan stå inför. Uppsatsen har genomfört intervjuer med respondenter från kommuner som sålt sina stadsnät, IP-Only som privat aktör, Helsingborgs kommun som inte sålt sitt stadsnät och branschexperter från Svenska Stadsnätsföreningen och Post- och Telestyrelsen. LÄS MER

  3. 3. Oljegopol på den svenska bensinmarknaden : Kännetecknas den svenska bensinmarknaden av en asymmetrisk prissituation och är den beroende av avståndet mellan bensinstationerna?

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Nationalekonomiska institutionen

    Författare :Max Igor Kajanus; David Jarl; [2023]
    Nyckelord :Asymmetric price transmission; crude oil price; gasoline price; competitiveness; rockets and feathers; Asymmetri; råoljepris; bensinpris; konkurrenskraft; marknadsmakt;

    Sammanfattning : This study has conducted an OLS-regression to examine the relationship between gasoline and crude oil prices in the Swedish petroleum market, focusing on potential asymmetry, where gasoline prices respond more quickly to increases in crude oil prices compared to decreases. Additionally, we examine the impact of individual petroleum stations' competitiveness on this asymmetry, applying the distance to the nearest station as a measure of competitiveness. LÄS MER

  4. 4. Svensk dagligvaruhandel: En het potatis : En marknadsanalys av svensk dagligvaruhandel med huvudsakligt fokus på konkurrens och strategival.

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Nationalekonomi; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Felix Steinauer; Louise Strömlid; [2023]
    Nyckelord :grocery retail sector; market analysis; SCP model; competition; corporate strategy; oligopoly; welfare; dagligvaruhandel; marknadsanalys; SCP-modellen; konkurrens; företagsstrategi; oligopol; välfärd;

    Sammanfattning : This thesis aims to conduct a market analysis of the Swedish grocery retail market, with a primary focus on the current market competition and strategic choices. The market analysis is done in order to investigate whether insufficient competition is a contributing factor to the high food prices today. LÄS MER

  5. 5. Som ett paket på posten : En analys av marknaden för paketleveranser till privatpersoner

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Nationalekonomi; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Erica Hägglund; Anna Wikström; [2023]
    Nyckelord :B2C; Competition; Consumer choice; E-commerce; Parcel deliveries; Price survey; SCP model; B2C; e-handel; konkurrens; paketleverans; prisundersökning; SCP-modellen; valfrihet;

    Sammanfattning : Den svenska marknaden för paketleveranser är en marknad i ständig expansion. Med e-handelns tillväxt har antalet varor som skickas från företag till privatpersoner ökat explosionsartat de senaste åren, samtidigt som konsumenternas preferenser ändrats. LÄS MER