Sökning: "marknadsmakt"
Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade ordet marknadsmakt.
1. Dominansmissbruk och digitala plattformar : En studie av hur artikel 102 FEUF och DMA hanterar digitala marknader, självförbehåll och utnyttjanden av insamlad data
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Juridiska institutionenSammanfattning : Dagens samhälle förändras snabbt, och digitala marknader med det. Digitaliseringen har lett till revolutionerande utvecklingar av vårt samhälle, och bakom dessa förändringar står primärt ett fåtal dominerande teknikjättar och deras plattformar. LÄS MER
2. Kommunernas Dilemma En kvalitativ studie om privatiseringen av de svenska stadsnäten
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Syftet med denna uppsats är att analysera varför vissa svenska kommuner sålt sina fiberstadsnät till privata aktörer och därefter lyfta potentiella framtida utmaningar dagens fibermarknad kan stå inför. Uppsatsen har genomfört intervjuer med respondenter från kommuner som sålt sina stadsnät, IP-Only som privat aktör, Helsingborgs kommun som inte sålt sitt stadsnät och branschexperter från Svenska Stadsnätsföreningen och Post- och Telestyrelsen. LÄS MER
3. Oljegopol på den svenska bensinmarknaden : Kännetecknas den svenska bensinmarknaden av en asymmetrisk prissituation och är den beroende av avståndet mellan bensinstationerna?
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Nationalekonomiska institutionenSammanfattning : This study has conducted an OLS-regression to examine the relationship between gasoline and crude oil prices in the Swedish petroleum market, focusing on potential asymmetry, where gasoline prices respond more quickly to increases in crude oil prices compared to decreases. Additionally, we examine the impact of individual petroleum stations' competitiveness on this asymmetry, applying the distance to the nearest station as a measure of competitiveness. LÄS MER
4. Svensk dagligvaruhandel: En het potatis : En marknadsanalys av svensk dagligvaruhandel med huvudsakligt fokus på konkurrens och strategival.
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Nationalekonomi; Linköpings universitet/Filosofiska fakultetenSammanfattning : This thesis aims to conduct a market analysis of the Swedish grocery retail market, with a primary focus on the current market competition and strategic choices. The market analysis is done in order to investigate whether insufficient competition is a contributing factor to the high food prices today. LÄS MER
5. Som ett paket på posten : En analys av marknaden för paketleveranser till privatpersoner
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Nationalekonomi; Linköpings universitet/Filosofiska fakultetenSammanfattning : Den svenska marknaden för paketleveranser är en marknad i ständig expansion. Med e-handelns tillväxt har antalet varor som skickas från företag till privatpersoner ökat explosionsartat de senaste åren, samtidigt som konsumenternas preferenser ändrats. LÄS MER