Sökning: "masculine myths"
Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden masculine myths.
1. Hostile Sexism and The Acceptance of Rape Myths: The Role of Masculinity Threat in Two Salient Predictors of Sexual Violence
Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologiSammanfattning : This thesis aimed to investigate the association between masculinity threat and two salient predictors of sexual assault: hostile sexism and rape myth acceptance. The thesis comprised two studies. LÄS MER
2. “Calling it vegetable ‘prinskorv’ actually bothers me quite a lot” - How mythologies are shaping the marketization of plant-based protein products
Master-uppsats, Göteborgs universitet/Graduate SchoolSammanfattning : Mythologies are guiding consumption practices, thus, shaping how markets are perceived. However, the two concepts of market mythologies and marketization have conjointly received limited attention. LÄS MER
3. Stereotyper på omslag? Wow, innovativt. : En semiotisk analys av genusrepresentationer på tidskriften Cosmopolitan
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur genus representeras i tidningen Cosmopolitan genom att analysera tidningsomslagen i en kvalitativ studie. Vi diskuterar även bakomliggande stereotyper och myter som finns kring män och kvinnor i vårt samhälle, och hur de förmedlas på tidningens omslag. LÄS MER
4. Influencers på Instagram, marknadsförare eller normbrytare? : En kvalitativ studie om stereotyper på influencers Instagramkonton.
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaperSammanfattning : The purpose of this study was to investigate whether traditional advertising strategies exist on social media posts made by Swedish fashion influencers. Furthermore the aim was also to identify any differences and similarities between influencers on Instagram. LÄS MER
5. Hur skiljer sig genusstereotyper i svensk och amerikansk spelreklam? : En jämförande textanalys
Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskapSammanfattning : Den här studiens syfte är att undersöka representationen av genusstereotyper, även med hänsyn till etnicitet, inom svensk och amerikansk spelreklam. Med hjälp av det teoretiska ramverket kommer viktiga delar av innehållet i reklamfilmerna att analyseras. LÄS MER