Avancerad sökning

Visar resultat 16 - 20 av 84 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 16. Den eviga strävan efter idealet

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Emma Bogren; Annika Eriksson; Julia Sjöberg; [2016]
    Nyckelord :Identity; Ideal; Culture; Personal brands; Business and Economics;

    Sammanfattning : Sammanfattning Titel Den eviga strävan efter idealet En kvalitativ studie om samspelet mellan kvinnliga ideal, konsumenters identitet och personliga varumärken på Instagram Seminariedatum 2016-06-02 Ämne/kurs FEKH29, Examensarbete kandidatnivå, marknadsföring, 15 HP Författare Emma Bogren, Annika Eriksson och Julia Sjöberg Handledare Clara Gustafsson Begrepp Kvinnliga ideal, Personliga varumärken, Identitet, Konsumenter Problem Individers självbild utmanas ständigt av media på grund av de ouppnåeliga ideal som ofta framställs av media. Syfte Syftet med studien är att utifrån forskning kring varumärken, CCT och Self Concept Theory undersöka personliga varumärkens samverkan med kvinnliga ideal och på så vis bidra till forskning kring konsumentbeteende. LÄS MER

  2. 17. Mediernas konstruktioner av spelmissbruk - En diskursanalys av spelmissbruk i svensk dags- och kvällspress

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Socialhögskolan

    Författare :Amanda Larsson; Mathilda Kilponen; [2016]
    Nyckelord :Gambling; gaming; addiction; construction; mass media; power; discourse; social problem Spel; missbruk; konstruktion; massmedia; makt; diskurs; socialt problem; Social Sciences;

    Sammanfattning : In the new information society everything is more accessible, gambling and gaming addiction is no longer place bound. You can now reach the world of gambling from anywhere, and it has become a growing social problem. LÄS MER

  3. 18. Hur används begreppet utanförskap i media? : En diskursanalys av begreppet utanförskap.

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Dalia Youniss; Abeer Youniss; [2016]
    Nyckelord :Kritisk diskursanalys; massmedia; representation; utanförskap;

    Sammanfattning : Sammanfattning Utanförskap är ett begrepp som förekommer flitigt i massmedia. Syftet med denna uppsats är att studera och analysera hur begreppet utanförskap konstrueras i media, närmare bestämt i ledarartiklar från dagstidningarna Aftonbladet och Svenska Dagbladet. LÄS MER

  4. 19. En ulv i fårakläder : Hur PR-event blir virala nyheter i svensk dagspress

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ)

    Författare :Madeleine Jonson; [2016]
    Nyckelord :event; public relations; massmedia; journalistik; nyhetsvärdering; medielogik; dagordningsteorin; gestaltningsteorin; framing; sociokultur; myter; ideologier;

    Sammanfattning : Problem: Tre särskilda PR-event fick spridning i svenska tidningsmedier under 2013 och 2014. Vad i den journalistiska processen gör att särskilda händelser blir uppmärksammade nyhetsfenomen? Hur blir särskilda event nyheter och hur ser nyhetsvärderingen ut ur ett sociokulturellt perspektiv? Teori: Jag använde nyhetsvärdering och sociokultur som teoretiska ingångar för att belysa problemet. LÄS MER

  5. 20. Enhetschefen, multikonstnären : En litteraturstudie om enhetschefen i äldreomsorgens komplexa arbete belyst ur ett etiskt perspektiv

    Kandidat-uppsats, Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Sarah Dunér; Anneli Ringblom; [2015]
    Nyckelord :enhetschefen i äldreomsorgen; enhetschefens arbetsuppgifter; enhetschefens etiska dilemman; etiska problem; etiska frågor; etiska dilemman; äldreomsorgen;

    Sammanfattning : Att vara enhetschef inom äldreomsorgen är en stor utmaning i ett verksamhetsområde som inte sällan beskrivs i negativa ordalag i både massmedia och forskning. En enhetschef befinner sig i korsdrag mellan kravet om en värdig vård och omsorg och organisatoriska krav. LÄS MER