Sökning: "matematik i utemiljö i förskolan"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden matematik i utemiljö i förskolan.

  1. 1. Förskollärares tankar om och arbete med matematikundervisning i utemiljö

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Petra Lewerin; Helena Nyberg; [2021]
    Nyckelord :matematik; utomhusmatematik; utemiljö; matematikinlärning; undervisning och konkret matematik;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med vår studie är att undersöka förskollärares tankar om och arbete med matematikundervisning i utemiljö. Bakgrund: Matematik spelar en stor roll i vår vardag och det samhälle vi lever i. Förskolan har ett viktigt uppdrag i att ge barnen möjligheter att erfara matematik i samspel med andra barn och förskolepersonal. LÄS MER

  2. 2. Pedagogers uppmuntran till fysiks aktivitet : En kvalitativ interjuvstudie om hur utemiljön och närmiljön används för att stimulera fysisk aktivitet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Victoria Torgin; [2018]
    Nyckelord :Physical activity; motor skills; development of motor skills; neighborhood; outdoor environment.; Fysisk aktivitet; motorik; motorisk utveckling; närmiljö utemiljö.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur pedagoger upplever att de stimulerar barns fysiska aktivitet på förskolan med fokus på utemiljön. Metoden som användes i denna studie var kvalitativa interjuver där totalt sex pedagoger intervjuades på fyra olika förskolor. Studiens teoretiska utgångspunkt är Reggio Emilia. LÄS MER

  3. 3. Om vi inte går ut blir vi gnälliga : en studie om utevistelse på förskolans gård

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Kristina Ahlgren-Wallin; Frida Allhage; [2018]
    Nyckelord :Utevistelse; utomhuspedagogik; förskola; förskolegård;

    Sammanfattning : Inledning I förskolan anses utevistelsen vara betydelsefull och viktig för barns hälsa och välbefinnande och en självklar del av verksamheten. En stor del av verksamhetens tid spenderas ute på förskolans gård. LÄS MER

  4. 4. ”Allt vi kan göra inne kan vi göra ute” -Pedagogers roll utomhus på förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Stina Lennartsson; Sara Pettersson; [2013]
    Nyckelord :Förskola; pedagogers roll; utomhuslärande; utomhusmiljö;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att skapa en förståelse för om och i så fall hur pedagoger arbetar peda-gogiskt utomhus på förskolan. En uppfattning vi har haft är att det sällan bedrivs pedagogisk verksamhet utomhus och att pedagoger ser utevistelsen på förskolan som mindre viktig. LÄS MER

  5. 5. Förskolans utomhusmiljöer som en plats för barns utveckling och lärande

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för Pedagogik

    Författare :Maria Staaf; Josephine Stenström Heidengårdh; [2010]
    Nyckelord :utomhuspedagogik; utomhusmiljö; barns utveckling och lärande; pedagogens roll;

    Sammanfattning : BAKGRUND:Utomhuspedagogik är något vi uppmärksammat bli mer och mer vanligt att arbeta med runt om på förskolorna. Dock blir utflykterna i förskolorna färre, och utemiljöerna blir begränsade av olika faktorer. Förskolegården blir då allt viktigare för barns intellektuella förståelse för sin närmiljö. LÄS MER