Sökning: "matematik prov stress"

Visar resultat 6 - 10 av 18 uppsatser innehållade orden matematik prov stress.

  1. 6. Höjer musik den kognitiva prestationsförmågan hos en civilingenjörsstudent under examination?

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Sarem Yassin; Anna Kristiansson; [2022]
    Nyckelord :cognitive performance; music; mathematics; programming; students; academic work; perception; kognitiv prestationsförmåga; musik; matematik; programmering; studenter; akademiskt arbete; perception;

    Sammanfattning : In connection with the world becoming more digitalized, the need for competence within Computer Science and IT has simultaneously increased, in which programming and mathematics are fundamental competences. At the same time digital music and headphones may enable students within these fields of knowledge to regularly listen to their prefered music while studying without disturbing their surroundings. LÄS MER

  2. 7. Elevers berättelser om matematik : Ur ett specialpedagogiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :ola tindberg; [2021]
    Nyckelord :Elevperspektiv; livsberättelser; matematiksvårigheter; matematikångest; speciallärare;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Tindberg, Ola (2018). Elevers berättelser om matematik. Speciallärarprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  3. 8. Matematikångest : möjligheter och hinder vid olika bedömningssituationer

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Liselott Bosson; Åsa Eklund; [2020]
    Nyckelord :anpassningar; matematikångest; provångest; relationer; stress;

    Sammanfattning : Elever i dagens skola upplever matematikångest och framförallt i samband med prov- och bedömningssituationer. Syftet med denna studie är att få fördjupad kunskap om några lärares erfarenheter av arbetet med att förebygga och möta elevers matematikångest vid olika bedömningssituationer samt speciallärarens roll i sammanhanget. LÄS MER

  4. 9. Matematik- och provångest : En litteratur- och intervjustudie om elevers känslor förmatematik, hur dessa påverkas av provsituationer samt lärares förståelse för detta

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Anne Karlén; [2020]
    Nyckelord :math* anxiety; test anxiety; test; math* performance; overcoming math* test anxiety; matematikångest; provångest; prov; matematikprestationer; komma över matematik- och provångest;

    Sammanfattning : Den här studien syftar till att undersöka hur elevers matematikprestationer påverkas av eventuell prov- och / eller matematikångest, om det finns åtgärder som reducerar eventuellprov- och / eller matematikångest och om lärarens sätt att examinera har betydelse. För att besvara syftet söker studien svar på hur matematiklärare förstår prov- och / eller matematikångest, på vilket sätt de beskriver att de försöker hjälpa elever att reducera sådan ångest och om matematiklärare ser examinationsformen som faktor för utlösande av prov- och/ eller matematikångest. LÄS MER

  5. 10. Räkna med svenska som andraspråk – ett andraspråksperspektiv på nationella prov i matematik

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Carolina Lidman; [2018-02-06]
    Nyckelord :svenska som andraspråk; nationella prov; matematik; validitet; nyanlända elever;

    Sammanfattning : I föreliggande rapport undersöks nationella provet i matematik åk 9 ur ett andraspråksperspektiv. Frågan som ställs är hur provet och dess validitet påverkas av situationen som uppstår när andraspråkselever på IM Språkintroduktion gör provet, och denna besvaras genom analys av insamlade elevlösningar samt genom intervjuer med lärare och elever på IM Språkintroduktion. LÄS MER