Sökning: "mathematical content"

Visar resultat 1 - 5 av 177 uppsatser innehållade orden mathematical content.

  1. 1. Utomhusmatematik som undervisningsmetod i skolan : en litteraturöversikt av undervisningsaktiviteter, motivation och prestation

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Analys och didaktik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Fabian Vestring; [2023]
    Nyckelord :Utomhusmatematik; undervisningsaktiviteter utomhus; motivation; prestation; litteraturstudie;

    Sammanfattning : Den här litteraturstudien redogör för vilka undervisningsaktiviteter/undervisningsmetoder som används i utomhusmatematik. Utomhusmatematikens påverkan på elevers motivation samt vilka faktorer kan förklara den påverkan diskuteras utifrån olika utomhusaktiviteter inom matematik. LÄS MER

  2. 2. Gymnasieelever i matematiksvårigheter : Elevers perspektiv på stödinsatser och möjligheter att förebygga matematiksvårigheter

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Ulrika Persson; [2023]
    Nyckelord :Mathematical difficulties; Bronfenbrenner; support efforts; students´perspective; additional adaptations; special education; high school; upper secondary school; Matematiksvårigheter; Bronfenbrenner; stödinsatser; elevers perspektiv; extra anpassningar; specialpedagogik; gymnasieskola;

    Sammanfattning : The purpose of the study was to increase knowledge about high school students' perspective on the school's support efforts in mathematics teaching. Bronfenbrenner's developmental ecology model was used as the theoretical framework for the design of the interview guide and result analysis. LÄS MER

  3. 3. Missuppfattande elever. Går det att undvika? : En studie av lärares upplevelser kring elevers missuppfattningar i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och ämnesdidaktik

    Författare :Karl Sjöö; [2023]
    Nyckelord :Concept image; conceptual thinking; high school mathematics teachers; mathematical misconceptions; survey.; Begreppsbild; enkätundersökning; konceptuellt tänkande; matematiklärare på gymnasienivå; matematiska missuppfattningar;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka lärarnas upplevelse av elevers missuppfattningar vid inlärning av bråk och sannolikhet samt om det är möjligt att minska missuppfattandet med hjälp av kategorisering av dessa. Genom att fråga matematiklärare om de upplever att eleverna de undervisar ofta har missuppfattningar och om samma missuppfattningar är återkommande, kan vi få en bild av vilka delar av de matematiska begreppen som kan uppfattas svåra av eleverna. LÄS MER

  4. 4. Vilket innehåll och hur ska det läras ut? : En kvalitativ intervjustudie om lärares kunskaper inom programmering i matematikämnet.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Sanna Hultman; [2023]
    Nyckelord :matematik; programmering; undervisning; Mathematical knowledge for teaching;

    Sammanfattning : Programmering är ett relativt nytt innehåll i matematikämnet för årskurs 1–3 då det infördes i läroplanen 2018. Därmed finns ett intresse att undersöka hur lärare bedriver programmeringsundervisning. LÄS MER

  5. 5. Elevers användning av olika representationsformer i skriftlig matematisk kommunikation : - En riktad kvalitativ innehållsanalys av elevlösningar i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

    Författare :Anna Hallmén; [2023]
    Nyckelord :representations; written communication; mathematics education; high school; representationsformer; skriftlig kommunikation; matematikundervisning; gymnasieskolan;

    Sammanfattning : Forskning visar att representation och skriftlig kommunikation är två viktiga komponenter i utvecklingen av elevers matematiska förmåga. Denna studie avser att öka kunskapen om elevers användning av olika representationsformer i deras skriftliga kommunikation i matematik på gymnasieskolan. LÄS MER