Sökning: "mathematical content"
Visar resultat 1 - 5 av 177 uppsatser innehållade orden mathematical content.
1. Utomhusmatematik som undervisningsmetod i skolan : en litteraturöversikt av undervisningsaktiviteter, motivation och prestation
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Analys och didaktik; Linköpings universitet/Tekniska fakultetenSammanfattning : Den här litteraturstudien redogör för vilka undervisningsaktiviteter/undervisningsmetoder som används i utomhusmatematik. Utomhusmatematikens påverkan på elevers motivation samt vilka faktorer kan förklara den påverkan diskuteras utifrån olika utomhusaktiviteter inom matematik. LÄS MER
2. Gymnasieelever i matematiksvårigheter : Elevers perspektiv på stödinsatser och möjligheter att förebygga matematiksvårigheter
Magister-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)Sammanfattning : The purpose of the study was to increase knowledge about high school students' perspective on the school's support efforts in mathematics teaching. Bronfenbrenner's developmental ecology model was used as the theoretical framework for the design of the interview guide and result analysis. LÄS MER
3. Missuppfattande elever. Går det att undvika? : En studie av lärares upplevelser kring elevers missuppfattningar i matematik
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och ämnesdidaktikSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka lärarnas upplevelse av elevers missuppfattningar vid inlärning av bråk och sannolikhet samt om det är möjligt att minska missuppfattandet med hjälp av kategorisering av dessa. Genom att fråga matematiklärare om de upplever att eleverna de undervisar ofta har missuppfattningar och om samma missuppfattningar är återkommande, kan vi få en bild av vilka delar av de matematiska begreppen som kan uppfattas svåra av eleverna. LÄS MER
4. Vilket innehåll och hur ska det läras ut? : En kvalitativ intervjustudie om lärares kunskaper inom programmering i matematikämnet.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Programmering är ett relativt nytt innehåll i matematikämnet för årskurs 1–3 då det infördes i läroplanen 2018. Därmed finns ett intresse att undersöka hur lärare bedriver programmeringsundervisning. LÄS MER
5. Elevers användning av olika representationsformer i skriftlig matematisk kommunikation : - En riktad kvalitativ innehållsanalys av elevlösningar i matematik
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknikSammanfattning : Forskning visar att representation och skriftlig kommunikation är två viktiga komponenter i utvecklingen av elevers matematiska förmåga. Denna studie avser att öka kunskapen om elevers användning av olika representationsformer i deras skriftliga kommunikation i matematik på gymnasieskolan. LÄS MER