Sökning: "media makt"
Visar resultat 21 - 25 av 461 uppsatser innehållade orden media makt.
21. Cancelkultur på sociala medier : En studie om hur cancelkultur-fenomenet påverkar individers sätt att uttrycka sig
Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskapSammanfattning : Begreppet cancelkultur har kommit att bli ett allt mer utbrett fenomen, främst inom sociala medier. Studiens syfte är att undersöka vad cancelfenomenet innebär och om den har någon påverkan på samhällsdebatten, i form av att den eventuellt hämmar individens sätt att uttrycka sig, i rädsla för att gå utanför de normativa ramarna. LÄS MER
22. Gränssnitt och diskurser : En multimodal kritisk diskursanalys av UR Plays startsida Urplay.se.
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humanioraSammanfattning : This study presents an analysis of UR Play's homepage and its use of visual and textual elements as online control mechanisms from a technographic perspective with a focus on social semiotics. The study employed the social semiotic method of multimodal critical discourse analysis (MCDA). LÄS MER
23. Politikers avhumanisering av ’gängkriminella’ - En diskursanalys av politiska debatter om gängkriminaliteten
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Mänskliga rättigheterSammanfattning : Mot bakgrund av gängkriminalitetens stora mediala och politiska utrymme syftar denna uppsats till att undersöka ifall den politiska debatten om gängkriminalitet avhumaniserar ’gängkriminella’. Politiker besitter makt över människors uppfattningar om problem och människorna de berör, därför utgör politikers språkanvändning kring en utsatt grupp ett viktigt analysföremål. LÄS MER
24. Medias makt : Hur "media salience" påverkade valdeltagandet i Sverige under riksdagsvalet 2018
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för statsvetenskap (ST)Sammanfattning : The political interest of an individual has always been a factor in theindividual’s decision to vote in an election or not. But is it only theindividuals own interest that decides if they participate in the election, or arethey affected by what media they consume and how the media frames theissues? The dominant explanation for if individuals decide to participate inelections are rooted in a couple of different factors, their socioeconomicalsituation, and their cultural background, but this essay focuses on how mediaaffects individuals voting behaviour. LÄS MER
25. Fotboll som maktmedel : En kvalitativ framinganalys av The Guardian, Dagens Nyheter och Al Arabiya's gestaltning av Saudiarabiens köp av Newcastle United
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Medie- och kommunikationsvetenskapSammanfattning : Saudi Arabia has been accused of sportswashing, which involves attempting to enhance its reputation by acquiring the English football club, Newcastle United. This study aims to conduct a framing analysis to explore how Saudi Arabia’s acquisition of Newcastle United can be perceived as an exercise of soft power and how the portrayed images in media construct and reinforce orientalist and eurocentric perspectives about Saudi Arabia and the region. LÄS MER