Sökning: "media skandaler"

Visar resultat 1 - 5 av 66 uppsatser innehållade orden media skandaler.

  1. 1. Den kvinnliga politikern – straffad av mediernas gestaltningar? : En kvantitativ experimentstudie om genustypisk kvinnogestaltning vid politiska mediedrev

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Hanna bek-Arakélow; [2024]
    Nyckelord :Mediedrev; skandaler; gestaltning; genus; politik; förtroende;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 2. Mediernas dopningsdrama: en kvantitativ innehållsanalys av nyhetsrapporteringen om sex kända svenska dopninsfall

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Tilde Hellquist; Kajsa Norén; [2024]
    Nyckelord :Doping; scandal reporting; gender; news reporting; stereotypes; Dopning; skandalrapportering; genus; nyhetsrapportering; stereotyper;

    Sammanfattning : Nyhetsmedia har en stor roll i att forma samhällets uppfattningar om händelser. Genom att studera skandalrapportering kring dopning utifrån ett genusperspektiv belyses mediernas roll i skapandet och upprätthållandet av könsstereotyper och könsnormer inom såväl skandalrapportering som nyhetsjournalistik. LÄS MER

  3. 3. När skandalen faller mellan stolarna - En kvantitativ jämförelse- och innehållsanalys av två svenska politiska skandaler

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation; Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Hugo Göthberg; Josefin Bengtsson; Christensson Kavur Yasmine; [2023-04-12]
    Nyckelord :Media hunting; scandal; medialization; the media landscape; media coverage;

    Sammanfattning : Abstract Title: "When the scandle falls through the cracks" - A quantitative comparison- and content analysis of two Swedish political scandals Authors: Hugo Göthberg, Josefin Bengtsson and Yasmine Christensson Kavur Level: Bachelor thesis in Journalism Term: Autumn 2022 Supervisor: Britt Börjesson, MKG Gothenburg The major objective of this study is to investigate how exstensive the media coverage was in the largest newspapers, TV-news programmes and radio-news around two political Swedish scandals that took place 20 years apart. The two investigations in question for this thesis are Valstugereportaget, conducted by the programme Uppdrag granskning in 2002 (SVT 1), and the second one is Partiernas hemliga pengar, conducted by the programme Kalla fakta in 2022 (TV4). LÄS MER

  4. 4. ESG kontroverser och dess marknadspåverkan : Kan ett gediget hållbarhetsarbete skydda mot negativ publicitet

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Thea Färnstrand; Linnéa Lexander; [2023]
    Nyckelord :ESG; ESG-kontroverser; marknadsreaktioner; ESG-poäng; hållbarhetsarbete.;

    Sammanfattning : Hållbarhet har det senaste decenniet varit ett stort fokus i media, för företag och dess intressenter. Företag strävar efter en stark hållbarhetsprofil, och värderingsinstitut tillhandahåller ESG-poäng för att betygsätta företagens arbete. Gröna investeringar lockar och media rapporterar om företagens prestationer samt misslyckanden. LÄS MER

  5. 5. Är alla broar brända? : En studie om skandalers påverkan på modeföretag och influencers

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

    Författare :Lovisa Hansson; Therese Trolle; [2023]
    Nyckelord :Cancel culture; Brand scandals; Influencer marketing; Credibility; Brand loyalty; Influencers; Fashion brands; Consumers; Social media; Cancelkultur; Varumärkesskandaler; Influencer marketing; Trovärdighet; Varumärkeslojalitet; Influencers; Modeföretag; Konsumenter; Sociala medier;

    Sammanfattning : Denna studie har undersökt cancelkulturen på sociala medier och hur detta påverkar företag respektive influencers. Syftet var att identifiera och skapa bättre förståelse för konsumenters interaktioner efter en varumärkesskandal och således jämföra konsekvenserna för de olika typerna av varumärken. LÄS MER