Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Privatleasing : En studie i medias skildring av privatleasing

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för mediestudier

    Författare :Mattias Beer; [2017]
    Nyckelord :Privatleasing; kvantitativ innehållsanalys; dagstidningar; Agenda setting;

    Sammanfattning : Abstract Titel: Medias skildring av privatleasing Författare: Mattias Beer   Handledare: Jonas Jonsson Examinator: Sven Ross Typ av arbete: Kandidatuppsats i medie- och kommunikationsvetenskap vid Stockholms Universitet Tidpunkt: Höstterminen 2016 Antal ord: 11 441 Syfte och frågeställning: Att undersöka hur två svenska dagstidningar valt att skildra privatleasing under en vald period. Detta görs genom att besvara följande frågeställning: På vilket sätt skildrar Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet konceptet privatleasing i sina tidningsartiklar under tidsperioden 1 januari 2015 till och med den 1 oktober 2016? Metod och material: Kvantitativ innehållsanalys på samtliga artiklar publicerade i Dagens Nyheter samt Svenska Dagbladet under perioden 1 januari 2015 till 1 oktober 2016. LÄS MER

  2. 2. När manliga män klär sig kvinnligt : En genusanalys av Åhléns normbrytande modekampanj- kläder som uttryck för kön i relation till rådande kulturella koder

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för mediestudier

    Författare :Sanna Michelsson; Greta McDonough; [2017]
    Nyckelord :reklam; mode; norm; genus; könsmaktsordning; patriarkat; könsroll; maskulinitet; femininitet; stereotyp; identitet; kändisskap;

    Sammanfattning : Följande arbete är en studie kring mediers reproduktion av könsstereotypa framställningar inom reklam. Genom att låta tidigare discipliner såsom medie- och kommunikationsvetenskap, genusvetenskap, feminism och sociologi inneha en central roll, ämnar studien komma närmare en förståelse för hur djupt rotade och kulturella koder kring kvinnlighet och manlighet bidrar till en rådande könsmaktsordning. LÄS MER

  3. 3. Terapeutiska livsberättelser : En etnografisk studie av kommunikation på ett internetforum

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för mediestudier

    Författare :Anna Repo; [2015]
    Nyckelord :Livsberättelse; narrativanalys; internet; identitet; normalitet; avvikande; tabu; föräldraskap;

    Sammanfattning : Att presentera sig själv med en berättelse är i vårt samhälle ett integrerat sätt att formulera och förmedla erfarenheter och kunskaper till andra vi möter. Genom berättelser artikulerar vi våra erfarenheter och tankar, samt skapar mening åt vår tillvaro. LÄS MER

  4. 4. Vad rapporteras det om i lokaljournalistiken? : En jämförelse av Upplands Väsby kommuns lokaltidningar

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för mediestudier

    Författare :Emelie Klermyr; [2014]
    Nyckelord :lokaljournalistik; lokalpress; ämnen; källor; Vi i Väsby; Mitt i Upplands Väsby;

    Sammanfattning : Titel: Vad rapporteras det om i lokaljournalistiken? En jämförelse av Upplands Väsby kommuns lokaltidningar. Författare: Emelie Klermyr. Lärosäte: Stockholms Universitet, Stockholm. Institution: Enheten för journalistik, medier och kommunikation, JMK. LÄS MER

  5. 5. When I take of my glasses, I turn into a Beauty Queen! : En kvalitativ innehållsanalys av TV-programmet Toddlers & Tiaras

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för mediestudier

    Författare :Jonathan Steinberg; Camilla Abrahamsson; [2014]
    Nyckelord :Socialkonstruktionism; genus; semiotik; semiotisk bildanalys; narratologi; narrativ analysmetod; reality-TV; ideal; barn; Toddlers and Tiaras; skönhet; skönhetstävling;

    Sammanfattning : Abstract Detta är en uppsats i medie- och kommunikationsvetenskap och har för avsikt att undersöka den amerikanska kontroversiella realityserien Toddlers & Tiaras som handlar om skönhetstävlingar för barn i USA. Serien har blivit utsatt för mycket negativ kritik, denna har främst riktats mot barnens föräldrar, deras barnuppfostran och sätt att handla samt det att skönhetstävlingarna tillåter en sexualisering av väldigt små barn. LÄS MER