Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Att skapa livslång hälsa : En kvalitativ studie om hur gymnasielärare arbetar med hälsa i ämnet idrott och hälsa

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Elise Jansson Forsman; Lucas Jahjah; [2024]
    Nyckelord :Health; Practical Education; Assessment; Healthying; learning by doing; Hälsa; Praktisk undervisning; Bedömning; Hälsoförmåga; Upplevelsebaserad pedagogik;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar  Studien syftar till att undersöka hur gymnasielärare i ämnet idrott och hälsa förmedlar och befäster praktisk kunskap hos elever med syfte att skapa livslång hälsa. Studiens frågeställningar: Hur arbetar gymnasielärarna praktiskt med hälsa i ämnet idrott och hälsa och hur bedöms de praktiska momenten i hälsa i ämnet idrott och hälsa? Teori och Metod Studien har en kvalitativ ansats, med semistrukturerade intervjuer som datainsamlingsmetod där intervjuguiden skapats utifrån teorin om learning by doing samt begreppet healthying. LÄS MER

  2. 2. Idrott och hälsa -Hur arbetar gymnasielärare med spänningsreglering och mental träning? : Lärares syn på hälsa i förhållande till spänningsreglering och mental träning samt lärares kompetens i ämnet.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Nadia Karlsson; [2021]
    Nyckelord :Spänningsreglering; mental träning; läroplansteori; didaktik; lärare; idrott och hälsa 1; styrdokument; centralt innehåll;

    Sammanfattning : Den psykiska ohälsan bland unga har ökat i Sverige idag. Det ställs höga krav på ungdomar både i skolan och på fritiden. Detta leder för många till stress, oro och ångest. I ämnet idrott och hälsa 1 på gymnasiet förväntas eleverna tillskanska sig kunskap om stresshantering och mental träning. LÄS MER

  3. 3. Hur gymnasielärare i idrott och hälsa arbetar med psykisk hälsa : En intervjustudie

    M1-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Filip Lindgren; Christina Henriksson; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte Syftet med denna studie är att undersöka hur lärare på gymnasiet inom idrott och hälsa uppfattar att de arbetar med psykisk hälsa, samt vilka utmaningar de upplever i denna del av sin yrkesutövning. Frågeställningar: - Hur uppfattar lärare i idrott och hälsa på gymnasiet att de arbetar med psykisk hälsa? - Vilka utmaningar upplever lärare i idrott och hälsa på gymnasiet att de ställs inför när de arbetar med psykisk hälsa? Metod En kvalitativ metod användes, för att få en djupare förståelse för problemområdet. LÄS MER

  4. 4. Om mental träning och hur den kan användas i undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Ida Wallmyr; [2020]
    Nyckelord :mental träning; nervositet; sångundervisning; musikalisk prestation;

    Sammanfattning : Nervositet är något som de flesta har upplevt. Ofta är den ovälkommen och bidrar till ett försämrat resultat av det vi ska prestera. Forskning visar att vi med rätt sorts träning kan öva upp våra kognitiva förmågor och uppleva positiva effekter i samband med prestationer och i övriga livet. LÄS MER

  5. 5. Hälsans innebörd i ämnet idrott och hälsa

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Emely Davidsson; [2020]
    Nyckelord :Hälsa; idrott; idrottslärare; styrdokument; läroplansteori.;

    Sammanfattning : Bakgrunden till studien utgår från Skolinspektionens rapporter om ämnet Idrott och hälsa. En avgörande skillnad mellan styrdokumenten och den genomförda undervisningen blir tydlig i skolinspektionens rapport från 2018. Rapporten visar att endast 12 av 800 noteringar kan kopplas till området hälsa. LÄS MER