Sökning: "metakognitiva metoder"

Visar resultat 1 - 5 av 26 uppsatser innehållade orden metakognitiva metoder.

  1. 1. Self-efficacy i matematisk problemlösning : En litteraturstudie om undervisningsmetoder för ökad self-efficacy hos gymnasieelever

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Analys och didaktik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Caroline Hallqvist; Martin Purfürst; [2024]
    Nyckelord :matematik; self-efficacy; problemlösning; undervisningsmetoder; gymnasieelever;

    Sammanfattning : Denna studie är genomförd som en strukturerad litteraturanalys och syftar till att sammanställa undervisningsmetoder lärare kan använda för att för att öka gymnasieelevers self-efficacy inom matematisk problemlösning, samt undersöka hur aktuell forskning beskriver self-efficacy inom just problemlösning. Litteratur har främst sökts i databasen ERIC, men även UniSearch har använts som komplement. LÄS MER

  2. 2. Flerspråkiga elevers lässtrategier för att öka läsförståelsen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Reza Majidi; Beheshta Ataei; [2024]
    Nyckelord :Flerspråkiga elever; läsförståelse; lässtrategier;

    Sammanfattning : PISA-mätningar i svenska skolor har visat försämrat resultat i läsförståelse under de senaste tio åren. Denna kunskapsöversikt syftar till att undersöka hur lärare och flerspråkiga elever kan arbeta med lässtrategier för att förbättra läsförståelsen. LÄS MER

  3. 3. Lässtrategier och läsutveckling : Reading Strategies and Reading Development

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Nada Yassine; Hanin Adelemi; [2022]
    Nyckelord :läsförståelse; läsförståelseundervisning; lässtrategier; läsutveckling; metakognition;

    Sammanfattning : Denna systematiska kunskapsöversikt presenterar tidigare gjord forskning på hur lässtrategier samt metoder bidrar till utvecklad läsförståelse. Vi har sammanställt vetenskapliga artiklar och avhandlingar. LÄS MER

  4. 4. Begreppskartor i matematik för att stödja arbetsminnet och ett meningsfullt lärande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Maria Byström; Helena Westin; [2022]
    Nyckelord :Kognitiv belastningsteori; Metakognitiva metoder; Minnesprocesser; Specialpedagogik;

    Sammanfattning : Med stöd i den kognitiva belastningsteorin genomfördes denna studie för att bidra med kunskap om begreppskartor som didaktiskt verktyg kan underlätta lärandet av geometriska begrepp, genom att minska belastningen av arbetsminnet. Implementeringen och arbetet med begreppskartor i matematiken genomfördes i två undervisningsgrupper med elever som har ett belastat arbetsminne, med syftet att reducera den kognitiva belastningen och därmed skapa utrymme för lärande. LÄS MER

  5. 5. Blooms reviderade taxonomi som perspektiv på interaktiv högläsning : En interventionsstudie om hur interaktiv högläsning utifrån två olika metoder kan påverka elevers ordförråd

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Jelena Tripunovic; Edina Hoti; Malin Persson; [2022]
    Nyckelord :högläsning; ordförråd; interaktion; interaktiv högläsning och Blooms reviderade taxonomi;

    Sammanfattning : Högläsning möjliggör för interaktion i form av att nya ord, uttryck och sammanhang utbyts mellan lärare och elever. En vana vid högläsning är att en person läser högt för en individ eller grupp. Därav kan eleverna få förståelse för vad som uppläses, samt ett utökat ordförråd. LÄS MER