Sökning: "metod förförståelse"

Visar resultat 1 - 5 av 259 uppsatser innehållade orden metod förförståelse.

  1. 1. Förskoledemokrati i praktiken.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Caroline Hansson; Karin Göransson; [2024-02-27]
    Nyckelord :Förskola; Demokrati; Aktörskap; Didaktik; Pedagog; Barn;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka hur pedagoger i förskolan tar sig an demokratiuppdraget och hur det förmedlas till barnen. En utgångspunkt är att demokratiska värden inte kan stå för sig själv utan blir till genom mellanmänskliga relationer. LÄS MER

  2. 2. KULTURKROCKAR INOM PALLIATIV VÅRD – SJUKSKÖTERSKANS ERFARENHET. En litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Rosario Herrera Ahumada; Emma Karlsson; [2024-01-29]
    Nyckelord :Transkulturell omvårdnad; palliativ vård; kulturell kompetens; sjuksköterska; personcentrering; postkolonial; erfarenheter; anpassning; delaktighet.;

    Sammanfattning : Bakgrund: Mångfalden i Sverige ökar vilket leder till att möten mellan kulturer blir allt vanligare. Detta kommer ställa högre krav på sjukvårdspersonal i palliativ vård att möta andra kulturer och tillgodose kulturella behov. LÄS MER

  3. 3. Kommunikation om egenvård – en intervjustudie med sjuksköterskor som vårdar patienter med akut myeloisk leukemi under cytostatikabehandling

    Magister-uppsats,

    Författare :Alicia Hellman; Wilson Wilson; [2024-01-25]
    Nyckelord :Kommunikation; egenvård; personcentrerad vård; akut myeloisk leukemi; onkologisk omvårdnad;

    Sammanfattning : Bakgrund: Patienter med AML genomgår en intensiv cytostatikabehandling som kan ge stor påverkan på vardagen och livskvaliteten på grund av symtom och tecken relaterade till sjukdom och behandling. Patienten och närstående har en viktig roll i att utföra egenvård för att förhindra potentiellt livshotande biverkningar. LÄS MER

  4. 4. Att levandegöra det förflutna : En metastudie om skönlitteraturs effekt på elevers lärandeunder historieundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Rebecka Ringnér; Wilma Hansson; [2024]
    Nyckelord :skönlitteratur; historia; historieundervisning; historisk empati; literacy; lärande;

    Sammanfattning : Syftet med denna systematiska kunskapsöversikt är att undersöka vilka konsekvenserna blir för elevers lärande när skönlitteratur implementeras i historieundervisningen. Anledningen till detta intresse för oss, är att vi upplever att historieämnet ofta skapar frustration hos elever som har svårt för att se det betydelsefulla i ämnet, och för lärare som har svårt att visa det betydelsefulla när elever saknar avgörande förförståelse. LÄS MER

  5. 5. PATIENTERS UPPLEVELSER AV ATT SMÄRTLINDRAS MED OPIOIDER VID KRONISK SMÄRTA OCH BEROENDE - En litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Maja Jönsson; Victor Kruse; [2023-06-28]
    Nyckelord :Beroende; Förförståelse; Kronisk smärta; Opioider; Personcentrerad vård; Stigmatisering;

    Sammanfattning : BAKGRUND: Kronisk smärta och beroende är problem på individ- och samhällsnivå nationellt och internationellt. Sjuksköterskans omvårdnadsansvar är att bedöma och behandla patienters smärta samt att bilda förståelse och utveckla kunskap kring den enskilda patientens beroende. LÄS MER