Sökning: "metoder för övergångar"

Visar resultat 6 - 10 av 20 uppsatser innehållade orden metoder för övergångar.

  1. 6. Vad händer när övergången förändras? : En studie om hur övergången mellan studie-zonen och fritids-zonen påverkas samt hur det kan synliggöras, när studenter genomför sina studier hemifrån på distans

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Alexandra Strand; [2021]
    Nyckelord :Spatial design; information design; activity-based office; zones; boundaries; transition; routine; remote studies; Rumslig gestaltning; informationsdesign; aktivitetsbaserat kontor; zoner; gränser; övergångar; rutin; distansstudier;

    Sammanfattning : This is a bachelor thesis in information design, focusing on spatial design. This study examens the situation of remote study from home during the covid-19-pandamic. With a spatial perspective regarding new routines, and with a focus on zones, boundaries and transitions between studies and free time. LÄS MER

  2. 7. Den exkluderande inkluderingen? : Livsberättelser från sju före detta elever i resursskola

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Anna Engström; Sofia Gylén; [2021]
    Nyckelord :inkludering; livsberättelser; resursskola; stöd; unga vuxna; övergångar;

    Sammanfattning : Inkludering är ett centralt begrepp i specialpedagogiken. Förutsättningar att utgå från varje individs behov och förutsättningar gör att inkluderingsidealet kan uppfattas som ett svåruppnåeligt ideal i dagens skola. LÄS MER

  3. 8. Övergång mellan förskola och förskoleklass för barn i behov av särskilt stöd - en kvalitativ intervjustudie

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Diana Jonsson; Lindquist Rebecca; [2020-03-02]
    Nyckelord :förskola; förskoleklass; barn i behov av särskilt stöd; metoder för övergångar;

    Sammanfattning : Syfte Det övergripande syftet med denna studie är att undersöka och belysa frågor kring övergången mellan förskola och förskoleklass, och i synnerhet för barn i behov av särskilt stöd. Av särskild vikt är att diskutera de möjligheter och hinder som pedagoger upplever i samband med övergångarna och hur dessa kan bli effektivare för att optimalt främja barnens fortsatta lärande och utveckling. LÄS MER

  4. 9. Övergång och samverkan till och från förskoleklass

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Anna Bengtsson; Linda Torstensson; [2019]
    Nyckelord :Förskola; förskoleklass; organisation; planer; skola; övergångar;

    Sammanfattning : I studien granskas övergången till och från förskoleklass utifrån övergångsplaner som finns i en utvald kommun. Syftet med studien är att få svar på om pedagogerna i förskoleklass anser att övergångsplaner och information som delas med dem inför ett nytt läsår är till hjälp för dem i deras fortsatta arbete med en ny elevgrupp, samt hur elever i behov av särskilt stöd synliggörs i övergången. LÄS MER

  5. 10. "Vad händer på fritids idag?" : Ett utvecklingsarbete om samlingar som övergångsmetod

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Niclas Karlsson; [2019]
    Nyckelord :Aktionsforskning; Fritidshem; Samlingar; Övergångar;

    Sammanfattning : Under fem veckor genomfördes detta utvecklingsarbete som var förankrat i aktionsforskning. Syftet med utvecklingsarbetet var att genom samlingar som övergångsmetod skapa tydlighet för eleverna. Arbetet är förankrat i aktionsforskning och genomfördes under en period av fem veckor. Eleverna som deltog gick i första och andra klass. LÄS MER