Sökning: "micro SME"

Visar resultat 1 - 5 av 30 uppsatser innehållade orden micro SME.

  1. 1. Vilka finansieringskällor har störst betydelse för tillväxt i svenska SME? : En kvantitativ studie på små- och medelstora företag och hur tillväxt påverkas av olika finansieringskällor samt mikro- och makroekonomiska faktorer

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Anthon Cassman; Tobias Wickman; [2023]
    Nyckelord :Growth; SME:s; Capital structure; Business cycle; Pecking order-theory; Trade off-theory.; Tillväxt; SME; Kapitalstruktur; Konjunkturcykel; Pecking order-teorin; Trade off-teorin;

    Sammanfattning : Background: SME constitutes to 99,9% of business in Sweden. A central aspect of running a business is to grow, Previous research shows that access to external funds is a limitation for SMEs ability to create growth and therefore capital structure can vary between companies. LÄS MER

  2. 2. Lean i mindre skala : En inblick i hantverksyrket guldsmed

    Kandidat-uppsats, KTH/Produktionsutveckling

    Författare :Josefine Rafstedt; Rasmus Johansson; [2023]
    Nyckelord :Lean; Principles; Resource-efficient; Resource-lean; Productivity; Efficiency; Just in time; Small-scale manufacturing companies; Goldsmith; Internal development work; Micro-enterprises; Competitiveness; SME; Standardized processes; Lean; Principer; Resurseffektiv; Resurssnål; Produktivitet; Effektivitet; Just in time; Småskaliga tillverkningsföretag; Guldsmed; Internt utvecklingsarbete; Mikroföretag; Konkurrenskraftighet; SME; Standardiserade processer;

    Sammanfattning : Lean är ett arbetssätt som myntades av Toyota på 1950-talet och som vanligtvis är förknippat med stora tillverkande industriföretag. Den amerikanska universitetsprofessorn Jeffrey K. Liker sammanfattade leans arbetsmetodik med fjorton principer i den storsäljande boken The Toyota Way. LÄS MER

  3. 3. Are concessional state loans available to every SME? - Challenges and opportunities in the provision of concessional state loans for micro and small businesses engaged in tourism in the regions of Azerbaijan

    Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för kulturgeografi och ekonomisk geografi; Lunds universitet/LUMID International Master programme in applied International Development and Management

    Författare :Elmar Hajiyev; [2023]
    Nyckelord :Tourism and development; Micro and small businesses; Access to finance; Concessional state loans; Environmental factors; Supply-side factors; Demand-side factors; Social Sciences;

    Sammanfattning : Tourism is considered one of the main driving forces of economic growth. At the same time, micro and small businesses play a vital role in the development of the tourism sector as a supply side. Also, the development of entrepreneurial activity directly depends on internal and external financial resources. LÄS MER

  4. 4. Efterfrågan på frivillig revision i mikroföretag : Vilka faktorer påverkar företag att anlita en revisor, ett årtionde efter den frivilliga revisionens införande?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Anna Proos; Frida Söderlund; [2023]
    Nyckelord :Voluntary audit; demand; micro companies; limited companies; signal theory; Frivillig revision; efterfrågan; mikroföretag; aktiebolag; signaleringsteori;

    Sammanfattning : Titel: Efterfrågan på frivillig revision i mikroföretag - vilka faktorer påverkar företag att anlita en revisor, ett årtionde efter den frivilliga revisionens införande? Nivå: Examensarbete på grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi. Författare: Anna Proos och Frida Söderlund Handledare: Jan Svanberg  Datum: januari 2023  Syfte: Syftet är att undersöka vad som gör att mikroföretag efterfrågar extern revision, trots att den är frivillig. LÄS MER

  5. 5. Att synas eller inte synas? Hur små byggföretag i Sverige arbetar med marknadsföring : -En kvalitativ studie

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Stephanie Farenius; Hugo Norberg; [2023]
    Nyckelord :Construction Industry; Social media; Word of mouth; SME Small and medium sized enterprises ; Marketing; Digital marketing; Traditional marketing; Byggbranschen; Sociala medier; Word of mouth; Små och medelstora företag; Marknadsföring; Digital marknadsföring; Traditionell marknadsföring;

    Sammanfattning : Sammanfattning    Titel: Att synas eller inte synas? Hur små byggföretag i Sverige arbetar med marknadsföring -En kvalitativ studie. Nivå: Examensarbete på grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi. Författare: Hugo Norberg och Stephanie Farenius. Handledare: Alice Schmuck. LÄS MER