Sökning: "motivera elever gymnasieskolan"

Visar resultat 6 - 10 av 36 uppsatser innehållade orden motivera elever gymnasieskolan.

  1. 6. Inkluderande litteraturundervisning på gymnasiet : Svensklärares resonemang om inkludering och inkluderande litteraturundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för film och litteratur (IFL)

    Författare :Christer Holm; [2020]
    Nyckelord :Didactic inclusion; including; inclusion as a good environment for all students; inclusion as a good environment for students with disabilities in need of special support; inclusion as a community; inclusion as placement; literature didactics; literature teaching; spatial inclusion; social inclusion; Didaktisk inkludering; inkluderande; inkludering; inkludering som en bra miljö för alla elever; inkludering som en bra miljö för elever med funktionsnedsättningar i behov av särskilt stöd; inkludering som gemenskap; inkludering som placering; litteraturdidaktik; litteraturundervisning; rumslig inkludering; social inkludering;

    Sammanfattning : Litteraturundervisningen i svenska på gymnasiet är ett utmanande område för många svensklärare och inkludering kan upplevas vara svår. Syftet med studien är att undersöka hur några svensklärare i gymnasieskolan resonerar om inkludering i en pedagogisk miljö, samt hur lärarna resonerar angående hur de arbetar inkluderande i litteraturundervisningen, inom svenskämnet. LÄS MER

  2. 7. Från insamling av data till användbar karta : Formativ undervisning för GIS-projektarbeten inom geografiundervisning på gymnasieskolan

    M1-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Ralf Rentz; [2020]
    Nyckelord :formativ undervisning; geografi; GIS; geografiska informationssystem; projektarbete;

    Sammanfattning : Detta utvecklingsarbete betraktar formativ undervisning för GIS-projektarbeten från insamlingav data till användbar karta inom geografiundervisning på gymnasieskolan. Studien utgår från ett sociokulturellt lärandeperspektiv där kommunikation mellan lärare och elever har en nyckelroll. LÄS MER

  3. 8. Som att hänga upp en tavla du inte gillar : En intervjustudie om fyra gymnasielärares erfarenheter av att motivera elever till läsning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Svenska språket

    Författare :Emma Engström; [2019]
    Nyckelord :läsmotivation; motivation; läslust; skönlitteratur;

    Sammanfattning : Läsning av skönlitteratur är en stor del av svenskämnet på gymnasieskolan men lärare har idag allt större bekymmer med att motivera sina elever till läsning. Syftet med denna studie är därför att undersöka gymnasielärares erfarenheter av elevers motivation i samband med läsning. LÄS MER

  4. 9. Uppfattningar av undervisning i utomhusmiljö ur elevperspektiv : Lärande och motivation

    Magister-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Reljanovic Jasmina; [2018]
    Nyckelord :elevperspektiv; fenomenografi; gymnasium; kvalitativ metod; undervisning i utomhusmiljö; uppfattningar; utomhuspedagogik;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna uppsats var att undersöka hur gymnasieelever uppfattar vilken betydelse undervisning i utomhusmiljö har för deras lärande och motivation. Genom att synliggöra variation i uppfattningar av undervisning i utomhusmiljö skulle det skapas förståelse för elevperspektivet i anslutning till frågor kring alternativa undervisningsmetoder som denna undervisningsform är. LÄS MER

  5. 10. What´s app? En kvantitativ studie av idrottslärares användning av,inställning till och kunskap om appar i undervisningen

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Natalie Olsson; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Det ingår numera i skolans uppdrag att bidra till att utveckla elevers digitala kompetens. På olika sätt integreras idag digitala verktyg i skolans undervisning. Ett digitalt verktyg som lärare kan använda sig av är applikationer (appar) till smartphones och surfplattor. LÄS MER