Sökning: "mottagningsenhet för nyanlända"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden mottagningsenhet för nyanlända.

  1. 1. ”Viktigast att kunna prata. Lättare att skaffa vänner då.” : Nyanlända elevers upplevelser av undervisning på en mottagningsenhet

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för språk, litteratur och lärande

    Författare :Anna Ahokas; [2023]
    Nyckelord :nyanlända elever; upplevelser; lärande; förberedelseklass; kunskap; mottagningsenhet;

    Sammanfattning : Studien har genom kvalitativa semi-strukturerade intervjuer studerat yngre nyanlända elevers upplevelser av undervisning och social tillhörighet. Studiens specifika syfte är att undersöka upplevelser av undervisning och social tillhörighet, hos nyanlända elever i årskurs 4–6, under deras tid i en förberedande klass på en mottagningsenhet. LÄS MER

  2. 2. "Det känns ju meningsfullt att gå till arbetet" : en intervjustudie kring upplevelsen av hälsofrämjande arbetsmiljöfaktorer på en mottagningsenhet för nyanlända

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Avdelningen för folkhälsovetenskap

    Författare :Elin Ekelund; Paria Petra Sabzandam; [2018]
    Nyckelord :Health; health promotion; health promotive factors; receiving unit for new arrivals; work environment; work related health; Arbetsmiljö; arbetsrelaterad hälsa; hälsa; hälsofrämjande arbete; hälsofrämjande faktorer; mottagningsenhet för nyanlända;

    Sammanfattning : Bakgrund: På grund av psykiatriska diagnoser ökar den arbetsrelaterade ohälsan. Genom att arbeta förebyggande och främjande på arbetsplatsen, kan den arbetsrelaterade hälsan stärkas och utvecklas. Med tanke på att ett hälsofrämjande fokus har stark koppling till arbetseffektivitet, behöver detta hälsoarbete framhävas. LÄS MER

  3. 3. Nyanländas lärande. Möjligheter och hinder ut ett lärarperspektiv

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Madelaine Pettersson; Lisbeth Ulriksson; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Nyckelord: Nyanlända elever, organisation, kartläggning, lärande, inkludering, delaktighet, språkutvecklande arbetssätt, bedömning och betygsättning. AbstractSyfte: Studiens övergripande syfte är att utifrån ett lärarperspektiv belysa vilka möjligheter och hinder lärare upplever i undervisningssituationen för att synliggöra de nyanlända elevernas kunskaper i arbetet mot kunskapskraven. LÄS MER

  4. 4. Att identifiera och utreda läs- och skrivsvårigheter hos nyanlända elever : En kvalitativ analys av pedagogers berättelser av möjligheter och hinder

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Eva Danielsson; Kaisa Björk; [2016]
    Nyckelord :Reading and writing difficulties; new arrival students; investigation; cooperation; Läs- och skrivsvårigheter; nyanlända elever; utredning; samarbete;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att analysera pedagogers berättelser om hur de upplever arbetet med identifiering och utredning av läs- och skrivsvårigheter hos nyanlända. Vi har samlat empiriskt material i form av intervjuer som vi har analyserat med hjälp av tidigare forskning samt teorier. LÄS MER

  5. 5. Resan till samhället : En kvalitativ utvärderingsstudie av en mottagningsenhet i mellansverige

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Socialt arbete

    Författare :David Hedgårds; Erik Axelsson; [2016]
    Nyckelord :reception unit; evaluation; systems theory; integration; interaction; program theory; mottagningsenhet; utvärdering; systemteori; integration; samverkan; programteori;

    Sammanfattning : In present study interviews with five officials and the gathering of documentation carried out in a reception center for newly arrived refugees located in a medium-sized municipality in central Sweden. The aim has been on the basis of the collected empirical data to evaluate how the municipality worked to promote the integration of newcomers, what measures were available, whether there were existing goals, and how they were formulated, and the extent to which they were implemented. LÄS MER