Sökning: "musik stöd"

Visar resultat 6 - 10 av 192 uppsatser innehållade orden musik stöd.

  1. 6. Det beror på! : En intervjustudie om didaktiska strategier i bildämnet för lärare till elever med neuropsykiatriska funktionsvariationer

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Elsa Hulu; [2023]
    Nyckelord :Didactics; art; ADHD; Autism; teaching strategies; Didaktik; bild; ADHD; Autism; extra anpassning; särskilt stöd;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur bildlärare på högstadiet arbetar med elever som har neuropsykiatriska funktionsvariationer, samt att undersöka skolans ramfaktorer när det kommer till anpassning och dess pedagogiska konsekvenser. Detta gjordes genom en kvalitativ intervjustudie med tre bildlärare som arbetar i grundskolan för att sedan tematisera och analysera resultatet i relation till skolans styrdokument och den teoretiska ramen. LÄS MER

  2. 7. “Det är viktigt att vara en förebild” : en studie om pedagogers samtal om musikundervisning och musikaliska föreställningar i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Johanna Österlind; [2023]
    Nyckelord :Förskola; Musik; Musikalisk föreställning; Musikdidaktik; Musikundervisning; Pedagoger;

    Sammanfattning : Musikundervisningen på svenska förskollärarutbildningar har på senare år minskat och gått från att ha en självklar praktiknära plats till att få allt mindre utrymme i takt med att förskollärarutbildningen har blivit mindre praktisk och mer teoretisk (Holmberg & Zimmerman Nilsson, 2023). Denna studie avser att undersöka och analysera förskolepedagogers reflektioner över en musikalisk föreställning för barn i förskolan ur ett musikdidaktiskt perspektiv. LÄS MER

  3. 8. OK Computer : En granskning av AI inom den musikaliska sfären.

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Musikhögskolan

    Författare :William Ulff; [2023]
    Nyckelord :Artificiell intelligens; algoritm; musikproduktion; musik-komposition; automatisering;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen är en reflektion och analys av aktörers diskussioner om hur AI som generator och verktyg påverkar samt kan komma att påverka musikindustrin. Uppsatsen utgår från två frågeställningar som syftar till att genom samspel kunna öppna för diskussion om bland annat hur musik produceras och manipuleras genom AI, samt hur AI står sig gentemot kultur, uppfattningar och etik. LÄS MER

  4. 9. Musik som omvårdnadshandling för personer med kognitiva sjukdomar : en icke-systematisk litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats, Sophiahemmet Högskola

    Författare :Malin Gårdestam; Mahdi Hosseini; [2023]
    Nyckelord :Cognitive disorders; Dementia; Music; Music intervention; Nursing intervention; Kognitiva sjukdomar; Demens; Musik; Musikintervention; Omvårdnadshandling;

    Sammanfattning : Bakgrund Kognitiva sjukdomar, däribland Alzheimers sjukdom, vaskulär demens och Lewykroppsdemens, drabbar allt fler personer globalt och antalet drabbade uppskattades till över 58 miljoner år 2020, vilket beräknas öka. Kognitiva sjukdomar står för stora samhällskostnader. LÄS MER

  5. 10. Musik som pedagogiskt verktyg i grundsärskolan : Sex lärares berättelser kring användandet av musik som pedagogiskt verktyg i grundsärskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Veronica Westerback; [2023]
    Nyckelord :Music; support; pedagogical tool; special education; intellectual disabilities; learning; Musik; stöd; pedagogiskt verktyg; specialpedagogik; lärande; intellektuell funktionsnedsättning;

    Sammanfattning : AbstractThe purpose of this study is to shed light on some teachers' image of, and thoughts about, different ways of using music as a pedagogical tool in primary special education, as well as the opportunities and challenges such a way of working entails. Based on the purpose, the following questions have been formulated:  What different ways of working with music as a pedagogical tool in the elementary special school come out through the teachers' statements? What possibilities emerge in the teachers' statements when it comes to using music as a pedagogical tool in teaching? What challenges emerge in the teachers' statements when it comes to using music as a pedagogical tool in teaching? The study has a qualitative approach. LÄS MER