Sökning: "musikundervisning i skolan"
Visar resultat 1 - 5 av 85 uppsatser innehållade orden musikundervisning i skolan.
1. Självupplevt absolut gehör i musikundervisning : Didaktiska konsekvenser och musikalisk påverkan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälleSammanfattning : Studien undersöker hur självupplevt absolut gehör (SAG) påverkar musikundervisningen i skolan. Fyra musikpedagoger med SAG har intervjuats och gett sin syn på fenomenet; hur de anser att deras SAG färgar/påverkar musikundervisningen och deras didaktik samt hur det påverkar deras eget musicerande. LÄS MER
2. Musicking i fritidshemmet : Ett utvecklingsinriktat arbete om att lyfta fram musiken i fritidshemmet och öka samverkan med musikämnet i skolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : Syftet med utvecklingsarbetet var att lyfta fram musik som en naturlig del av fritidshemmets undervisning och att utveckla en samverkan mellan lärarna i fritidshemmet och musikläraren i skolan. Arbetet utgick från aktionsforskning samt Comprehensive Musicianship som metoder och presenterades utifrån följande steg; nulägesanalys, tidigare forskning, teoretiska begrepp, planering och genomförande avaktioner. LÄS MER
3. Lust till fortsatt musicerande : - elevers perspektiv på hur musikundervisningen i skolan kan göras mer stimulerande
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur musiken i grundskolan skulle kunna inspirera till vidare utveckling av musicerande på fritiden. Sju gymnasieelever i åk 1 har intervjuats om sin upplevelse av musikundervisningen i grundskolan, om den inspirerat dem till att spela på fritiden och om hur musikundervisning kan utformas på ett inspirerande sätt. LÄS MER
4. Undervisning i hållbar utveckling med musik som verktyg - En studie om estetiska processer
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i MalmöSammanfattning : Syftet med denna studie är att ge klarhet i hur musiklärare kan arbeta med undervisning för hållbar utveckling utifrån frågorna; Hur arbetar musiklärare med undervisning för hållbar miljö och Hur arbetar musiklärare med undervisning för hållbar demokrati? Studien presenterar tidigare forskning om undervisning för hållbar utveckling för att få ett historiskt perspektiv på frågan. Studien tar också upp tidigare forskning om musikens roll på en skola och hur musiken kan användas ur ett hållbarhetsperspektiv. LÄS MER
5. Musik i hela skolan: En kvalitativ intervjustudie om lärares förutsättningar inom fritidshem och grundskola att samverka i musik.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i MalmöSammanfattning : In this study, I have come to investigate the interaction between the leisure-time center and the school’s music education. The purpose of the study is to identify the prerequisites that schools and leisure-time centers have for cooperation with music, as well as investigating the possibilities and obstacles of music teachers and leisure-time teachers in cooperation with music. LÄS MER