Sökning: "narrationer"

Hittade 3 uppsatser innehållade ordet narrationer.

  1. 1. Historieundervisningens utmaningar och möjligheter i det mångkulturella klassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Stephanie Ivarsson; Amran Mohammed; [2022]
    Nyckelord :Interkulturellt lärande; interkulturell kompetens; narrativ kompetens; narrationer; eurocentrism; identifikation; det dominerande narrativet; likvärdig utbildning; mångkultur; mångkulturell undervisning; historieundervisning;

    Sammanfattning : Sverige är idag ett mångkulturellt land vilket även präglar skolans förutsättningar. De förändrade förutsättningarna och nya utmaningarna för den svenska skolan är ett resultat av bland annat det mångkulturella samhällets framväxt, och en liknande utveckling pågår i flera länder. LÄS MER

  2. 2. Skönlitteratur bidrar till historiemedvetandet

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ulrika Bentzen; [2019]
    Nyckelord :grundskola; historiedidaktik; historiemedvetande; intervju; narration; pedagog; skönlitteratur;

    Sammanfattning : Inom historiedidaktiken är narrationen återkommande inslag och flera författare menar att narrationer i form av skönlitteratur är ett sätt att utveckla historiemedvetandet hos eleven. Uppsatsens syfte är att, med utgångspunkt från intervjuer av pedagoger på en grundskola i Malmö, belysa pedagogers användning av skönlitteratur som ett pedagogiskt verktyg i historieundervisningen och undersöka om deras arbete med skönlitteratur kan bidra till utveckling av elevens historiemedvetande. LÄS MER

  3. 3. Att mötas i språkets oväntade och outforskade potentialitet : ett prövande av relationerande narration för att analysera pedagogisk dokumentation

    Magister-uppsats, Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Christine Eriksson; [2013]
    Nyckelord :Det magiska språket; literacy; läs och skrivinlärning; pedagogisk dokumentation; Adriana Cavarero; språk; förskoledidaktik; narration;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka det berättelsebara i förskolebarns lärprocesser i språkande, läsande och skrivande. Adriana Cavareros teorier om relationerande narrationer används tillsammans med pedagogisk dokumentation. LÄS MER