Sökning: "nationella prov i matematik a"
Visar resultat 21 - 25 av 51 uppsatser innehållade orden nationella prov i matematik a.
21. Rita för betyg - koppling mellan figurer och resultat
Master-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : I denna studie har vi undersökt om det föreligger en korrelation mellan elevers resultat i skolan och diverse kvaliteter på figurer de konstruerar då de löser matematiska problem. Underlaget till studien har varit 207 elevlösningar till uppgifter på nationella prov i Matematik 2c, då eleverna är runt 16-17 år gamla. LÄS MER
22. Matematiklärares syn på muntlig matematikför elever med matematiksvårigheter : En innehållsanalytisk studie om stödjande faktorer
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/LärandeSammanfattning : Matematik har ett unikt ämnesspråk som elever behöver behärska både skriftligt som muntligt. Brister i den muntliga matematiska kommunikationsförmågan bidrar till att elever med matematiksvårigheter inte får godkänt betyg i matematik för årskurs 9. LÄS MER
23. "Användas eller inte användas?" : - En kvalitativ studie om hur mellanstadielärare använder sig av resultaten från de nationella proven i matematik i årskurs 3
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur mellanstadielärare tar tillvara på de matematiska resultaten från de nationella proven i årskurs 3 samt undersöka vilka svårigheter som lärarna upplever att eleverna har baserat på provresultaten. Detta undersöks både utifrån fyra stycken intervjuer och resultaten från det nationella provet i matematik år 2014. LÄS MER
24. Muntlig kommunikation i nationella prov i matematik – En kvalitativ studie utifrån lärarperspektiv och elevperspektiv
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : The purpose of this study is to investigate and analyse both upper secondary math teachers’ and students’ points of view when it comes to oral communication in the national test in mathematics. The study was conducted using a qualitative approach where five math teachers, a student assistant for students with autism spectrum disorder (ASD), four upper secondary students and two upper secondary students with ASD were interviewed. LÄS MER
25. Roligt, pirrigt och spännande- en studie om elevers syn på de nationella proven i matematik i årskurs 3.
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk professionSammanfattning : Arbetet behandlar ett elevperspektiv gällande de nationella proven i matematik i årskurs 3. Det tycktes finnas lite forskning kring hur elever påverkas och uppfattar de nationella proven och syftet med arbetet är att undersöka detta på ett djupare plan. LÄS MER