Sökning: "nationella prov vår 2011"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden nationella prov vår 2011.

  1. 1. Konsten att räkna utan att räkna : De automatiserade tabellkunskapernas betydelse för de matematiska strängarnas sammanflätning

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Jeanette Joelsson; [2015]
    Nyckelord :Arbetsminne; automatisering; färdighetsträning; matematiskt flyt; matematiska förmågor; multiplikationstabellen; tabellkunskaper; talfakta;

    Sammanfattning : Syftet med studien har varit att undersöka; hur automatiserade grundskoleelever i årskurs 6 och årskurs 9 är när det gäller tabellkunskaper, samt vilka samband det finns mellan automatiserade tabellkunskaper och prestationerna på de nationella proven. Även tankar och uppfattningar gällande färdighetsträning av tabellkunskaper har undersökts. LÄS MER

  2. 2. En jämförelse mellan nationella provens skriftliga delprov i svenska och engelska. : Det är lika svårt att bedöma förmågan att skriva uppsats som att bedöma konst.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Elin Egnor; Jasmine Andersson; [2013]
    Nyckelord :nationella prov; likvärdig bedömning; uppsatsbedömning; subjektivitet; kunskapskrav;

    Sammanfattning : En granskning som Skolinspektionen genomförde 2009-2011 visade att bedömning av nationella prov inte är likvärdig och att bedömning av språkämnena har lägst likvärdighet. Till följd av större avvikelser i svenskan anser Skolinspektionen bland annat att svenskan kan lära av engelskan, men rekommenderar i första hand att uppsatsdelen tas bort. LÄS MER

  3. 3. På väg mot likvärdighet: Lärares strategier i bedömningsarbetet med Gy 2011

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Sofia Aprile; Julia Bosiö; [2012]
    Nyckelord :bedömning; betyg; Gy 2011; likvärdighet; styrdokument;

    Sammanfattning : I denna studie har vi undersökt förutsättningarna för likvärdig bedömning i den nya läroplanen för gymnasiet. Bakgrunden till studien är vårt intresse för den skoldebatt som under flera år lyft frågor kring betygsinflation, bedömningspraxis och bristerna med den föregående läroplanen. LÄS MER

  4. 4. Bedömning av elever i praktiken, Styrdokumentens tillämpning i den svenska grundskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Markus Karlsson; Gustav Forsblad; [2011]
    Nyckelord :bedömning; Grounded theory; målförståelse; professionella samtal; Skolverket; styrdokument;

    Sammanfattning : I samtal om våra erfarenheter av arbete och praktik i skolan har vi kommit fram till attbedömning av elevers kunskaper inte alltid görs i enlighet med den målrelateradeskolans förordningar. Vår iakttagelse omfattar inte bara prov och betygsättning. LÄS MER

  5. 5. Vilka fel kan man räkna med? : En kvalitativ innehållsanalys av nationella prov i matematik för år 5.

    Magister-uppsats, Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Christina Svensson; [2011]
    Nyckelord :Matematik; matematisk kompetens; matematikkunskap; matematiksvårigheter; nationella prov;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att ta reda på vilka fel elever i år 5 gör i matematik och vilka matematiksvårigheter de befinner sig i när de kommer till vår skola i år 6. För att ta reda på det gjorde jag en kvalitativ innehållsanalys av 37 Nationella prov för år 5 som eleverna genomfört på vårterminen innan de slutar. LÄS MER