Sökning: "nationella proven i läsförståelse"

Visar resultat 6 - 10 av 35 uppsatser innehållade orden nationella proven i läsförståelse.

  1. 6. Analog vs digital läsförståelse : En systematisk litteraturstudie om skillnader mellan att läsa analogt och digitalt

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Viktor Svensson; Jonas Söderstedt; [2022]
    Nyckelord :Digital läsning; analog läsning; digital läsförståelse; analog läsförståelse; kognitiva processer; tidspress;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka hur elevers läsförståelse i svenskämnet påverkas av en alltmer digitaliserad skolmiljö där eleverna gör både uppgifter och prov i sina datorer eller läsplattor. Vidare undersöks hur läsförståelse påverkas vid testsituationer. LÄS MER

  2. 7. Att läsa och faktiskt förstå : en mixed method-studie om elevprestationer i läsförståelse utifrån faktorerna modersmål och kön

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Joel Waara; [2022]
    Nyckelord :reading comprehension; multilingualism; mother tongue; national tests; students’ performances; luetunymmätäminen; monikielisyss; äidinkieli; valtakunnalliset kokeet; oppilassaavutukset; läsförståelse; flerspråkighet; modersmål; nationella prov; elevprestationer;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att synliggöra hur Haparanda kommuns sjätteklassare presterar på de nationella provens läsförståelsedel. Studien syftar även till att synliggöra skillnader i dessa prestationer utifrån om eleverna är enspråkiga eller flerspråkiga samt utifrån kön. LÄS MER

  3. 8. Ordförrådets betydelse för läsförståelsen hos första- och andraspråkstalande elever av svenska i årskurs 6

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Elaine Sjödin; [2021-10-01]
    Nyckelord :svenska som andraspråk; ordförråd; läsförståelse; ordförrådets bredd; ordförrådets djup;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att utröna ordförrådets betydelse för läsförståelsen hos första- och andraspråkstalande elever av svenska i årskurs 6. Mer specifikt undersöks om det finns något samband mellan bredd och djup i ordförståelse och läsförståelseförmåga hos dessa elever och om det finns några skillnader mellan de förstaspråkstalande och andraspråkstalande elevernas prestationer i ordförståelsetest eller läsförståelse. LÄS MER

  4. 9. Kan vi lita på läroboken? : En analys av två läsförståelseläroböckers överensstämmelse med nationella proven i årskurs 3 och lärarnas arbetssätt med läroböckerna.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Svenska språket och genusvetenskap

    Författare :Anna Karlsson; Ann-Sofi Eriksson; [2021]
    Nyckelord :läroboksanalys; nationella prov; svenska ämnet; läsförståelse;

    Sammanfattning : Denna studie har gjorts i två delar. I den första delen har vi jämfört två läroböcker gentemot de svenska nationella proven i årskurs 3. Denna del av studien utgår från en kvantitativ innehållsanalys av de två läroböckerna och två nationella prov. LÄS MER

  5. 10. "Det kanske blir likvärdigt men inte rättvist" : Lärarnas uppfattningar kring anpassningar och likvärdighet vid de nationella proven i svenska för elever med språkstörning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Anna Hägglund; Tuuli Töyli; [2021]
    Nyckelord :Extra anpassningar; nationella prov; språkstörning;

    Sammanfattning : Sammanfattning Hägglund, Anna och Töyli, Tuuli (2021). ”Det kanske blir likvärdigt men inte rättvist”. Lärarnas uppfattningar kring anpassningar och likvärdighet vid de nationella proven i svenska för elever med språkstörning. LÄS MER