Avancerad sökning

Hittade 5 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Fokus Hållö - ett reflekterande arbete kring upplevelse, arkitektur och plats

    Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för arkitektur och byggd miljö

    Författare :Amanda Forser; [2020]
    Nyckelord :plats; Hållö; arkitektur; kontrast; fusion; interaktion; upplevelse; Arts and Architecture;

    Sammanfattning : Platser har en förmåga att beröra oss människor. Vi rör oss dagligen mellan olika platser som skapar olika stora intryck hos oss. Intryck som ofta beror av platsens olika karaktärsdrag. I detta examensarbete försöker jag förstå mig på hur en plats fysiska karaktär kan bidra till den mänskliga upplevelsen av platsen. LÄS MER

  2. 2. Planering och zonering av friluftsliv och ekoturism: Kristianstad Vattenrike

    Kandidat-uppsats, Sektionen för humaniora (HUM)

    Författare :Thomas Mogren; [2013]
    Nyckelord :ecotourism; sustainable tourism; protected area; biosphere reserve; recreation opportunity spectrum ROS; planning for outdoor recreation; destination development; Ekoturism; Hållbar turism; Skyddad natur; biosfärområde; recreation opportunity spectrum ROS; friluftslivsplanering; destinationsutveckling;

    Sammanfattning : I denna studie beskriver jag problemet hur planering och zonering av destinationer för friluftsliv och ekoturism kan göras. Genom att utveckla och analysera teori och resultat abduktivt har analys och slutsats utvecklats med Kristianstad Vattenrike som utvalt studerat område. LÄS MER

  3. 3. Fyra pedagogers skilda uppfattningar om utomhuspedagogik som fenomen

    M1-uppsats, Lärarutbildningen

    Författare :Carola Kyller; Mehrnaz Abedini; [2013]
    Nyckelord :Outdoor education; authentic learning environment; indoor education; sensuous experience; direct contact experience in learning; outdoor environment; nature-landscape; Utomhuspedagogik; autentisk lärandemiljö; inomhusundervisning; sinnliga erfarenheter; direktkontakterfarenheter i lärande; utomhusmiljö; natur-landskap;

    Sammanfattning : Syftet med vårt examensarbete har varit att undersöka hur några valda pedagoger förhåller sig till utomhuspedagogik som en pedagogisk undervisningsmetod och diskutera dessa olika perspektiv av vad pedagogerna säger utifrån frågeställningarna i vårt syfte. Med hjälp av intervjuer har vi ställt frågor till fyra utvalda pedagoger som besitter skilda kunskaper och erfarenheter av utomhuspedagogik. LÄS MER

  4. 4. Gestalta för att visa natur : ett förslag till entréområdet för Billuddens naturreservat

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, SLU/Dept. of Urban and Rural Development

    Författare :Emma Söderström; [2010]
    Nyckelord :Gestaltning; natur; naturvård; Billuddens naturreservat; entréområde;

    Sammanfattning : Det här examensarbetet tittar närmare på hur det fungerar att gestalta i natur och föratt visa natur. Gestaltning handlar om att ge struktur och organisation åt ett område,skapa platser, ge identitet, lära ut och skapa tillgänglighet. Med visa natur menar jag attfå folk att upptäcka och uppleva naturen. LÄS MER

  5. 5. Fågelskådare och lantbrukare i samarbete : kommunikation och naturvård i jordbrukslandskapet

    L3-uppsats, SLU/Dept. of Ecology

    Författare :Elvira Caselunghe; [2007]
    Nyckelord :fågelskådare; lantbrukare; samverkan; landskap; fåglar; natur;

    Sammanfattning : In the spring of 2006 a pilot project was initiated by The Rural Economy and Agricultural Societies of Sweden together with The Swedish Ornithological Society in order to increase collaboration between bird watchers and farmers. The project as a whole comprised 11 farms in South-Central Sweden. LÄS MER