Sökning: "naturvetenskap förskolans miljö"
Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden naturvetenskap förskolans miljö.
1. Var är labbet? : Fysik och kemi på förskolans transformeringsarena
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : I denna studie undersöker vi barnskötares och förskollärares upplevelser av sina förutsättningar inför undervisning i de naturvetenskapliga ämnena fysik och kemi i förskolan ur ett läroplansteoretiskt perspektiv med fokus på transformeringsarenan. Vi har genomfört två undersökningar i form av åtta semistrukturerade kvalitativa intervjuer med barnskötare och förskollärare som arbetar i förskolor i Storstockholmsområdet. LÄS MER
2. Intressera, aktivera, fascinera : En vetenskaplig essä om att skapa intresse för naturvetenskap och hållbar utveckling
M1-uppsats, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : The purpose of this scientific essay is to seek answers to how I as a preschool teacher can teach and create conditions for the children to develop an interest in science and sustainable development. Based on the first story where children play in freedom in nature, I wonder what role children's free exploration plays for learning in science and sustainable development. LÄS MER
3. Naturhörnan som pedagogisk lärmiljö i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka och analysera hur förskollärare beskriver naturhörnan som lärmiljö och dess funktion för barns lärande och barns roll i det. Detta är yrkesrelevant för att få en djupare förståelse för hur olika förskollärare resonerar om barns lärande och den pedagogiska miljön. LÄS MER
4. De yngsta barnens möte med naturvetenskap : En kvalitativ studie om vad och hur de yngsta barnen (1-2 år) samspelar och kommunicerar i mötet med naturvetenskap
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med studien är att få inblick i om vad och hur de yngsta barnen (1-2 år) samspelar och kommunicerar i mötet med naturvetenskap samt om vilka förutsättningar det finns för deras möjligheter att utforska naturvetenskap inom förskolans verksamhet. Studien utgår ifrån en kvalitativ forskningsmetod, där icke-deltagande observationer har utförts på två olika förskolor. LÄS MER
5. "Utgång eller utveckling?" : -En fallstudie om vilket lärande som kan upptäckas i förskolans hall.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Vissa ser förskolans hall som en passage mellan inne och ute. Andra ser förskolans hall som en miljö att utvecklas i. Medan vissa ser hallen som en stressig rutinsituation som endast är en övergång till något annat. I denna studie utgår vi ifrån att hallen är en plats för lärande. LÄS MER