Sökning: "neuropsykiatriska funktionsnedsättningar npf"
Visar resultat 11 - 15 av 107 uppsatser innehållade orden neuropsykiatriska funktionsnedsättningar npf.
11. "Varsågod att klättra upp i trädet" : - en kvalitativ studie om att med rätt förutsättningar kan alla klara av arbetet
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Personer med Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) har sämre förutsättningar på arbetsmarknaden och i arbetslivet. Statistik visade att arbetslösheten var högre och sysselsättningsgraden lägre bland personer med funktionsnedsättningar. Denna studie belös hur viktigt det är att vara inkluderad i samhället. LÄS MER
12. Bilderna i matematikläromedel : Till för- eller nackdel för elever med NPF?
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktik; Mittuniversitetet/Institutionen för ingenjörsvetenskap, matematik och ämnesdidaktik (2023-)Sammanfattning : Läromedel i matematik använder sig av olika slags semiotiska resurser såsom bilder, figurer och tabeller för att stötta elevers förståelse. Syftet med denna studie var att analysera bilder i tre utvalda läromedel som heter Rik matematik, Triumf och Silvergruvan. LÄS MER
13. ”Jag är ju van att prata med vanliga barn” : En kvalitativ studie om socialsekreterares upplevelser av utredningsarbetet med klienter med en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning inom socialtjänsten.
Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärdSammanfattning : The purpose of this study is to examine social workers’ experiences of treatment and knowledge about clients with neurodevelopmental disorders (NDD). The qualitive method that was used to accomplish the intention of the study was semi-structured interviews established on hermeneutics, to be able to comprehend the social workers’ experience of working with clients with NDD. LÄS MER
14. Assistentens roll och förutsättningar att stötta elever : En kvalitativ studie om assistenter som arbetar medelever i behov av stöd
L3-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)Sammanfattning : En liten kvalitativ studie om rollen som assistent/lärarassistent/elevassistent/resurs och de förutsättningar som ges för att dessa roller ska kunna stötta elever som behöver stöd som mest. ... LÄS MER
15. "Vad är inkludering för dem?" En kvalitativ studie om hur lärare inkluderar elever med autismspektrumtillstånd och ADHD i idrott och hälsa på grundskolan
Magister-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaperSammanfattning : I skollagen (SFS 2010: 800) står det att elever med behov av särskilt stöd ska ges detta. Detta behov kan bland annat bero på neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) såsom autismspektrumtillstånd (AST) och attention deficit hyperactivity disorder (ADHD). Utmaningarna som NPF skapar kan bli problematiska i skolans värld. LÄS MER