Sökning: "neuropsykiatriska funktionsnedsättningar npf"
Visar resultat 6 - 10 av 107 uppsatser innehållade orden neuropsykiatriska funktionsnedsättningar npf.
6. "Det är inte bara att säga att nu ska du gå till skolan" : Problematisk skolfrånvaro ur ett yrkesprofessionellt perspektiv
Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärdSammanfattning : Problematisk skolfrånvaro är ett aktuellt socialt problem som ökar i omfattning. Detta examensarbete syftar därför till att undersöka skolans, socialtjänstens samt barn- och ungdomspsykiatrins arbete med att främja skolnärvaro samt återintegrera grundskoleelever i undervisningen. LÄS MER
7. Att ifrågasätta sin diagnos: En kvalitativ studie om hur personer med diagnoserna ADHD och/eller AST resonerar kring avdiagnostisering
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/SocialhögskolanSammanfattning : There is an ongoing debate regarding the increasing ADHD and ASD diagnoses, suggesting both possible overdiagnosis and underdiagnosis. Unclear boundaries and overlap with other psychiatric conditions also pose a risk of misdiagnosis. Recently, the topic of "de-diagnosing" (avdiagnostisering) has emerged. LÄS MER
8. Lärares uppfattningar av “den ideala samhällskunskapseleven” och dess påverkan på elever med NPF
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Syftet med vår studie är att undersöka samhällskunskapslärares syn på elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) och hur deras bild av dessa elever påverkas av konstruktionen av normalitet och avvikelse i skolkontexter. Studien inleds med en bakgrundsdel där styrdokument i skolan förklaras och de olika NPF-diagnoserna definieras. LÄS MER
9. Idrottens vägar till inkludering i föreningsmiljö. : En undersökning om NPF-anpassningar inom idrottsrörelsen.
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/IdrottsvetenskapSammanfattning : Forskning visar att barn och ungdomar med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar,NPF, slutar att idrotta tidigare än barn och ungdomar utan NPF. Det finns också enproblematik där barn och ungdomar med NPF i högre grad är stillasittande. LÄS MER
10. Finns jag med? : En kvalitativ text- och bildanalys om hur barn med NPF representeras i bilderböcker
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Studien har behandlat representationen av Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) i barnböcker och hur detta förhåller sig till de rådande diskurserna kring NPF samt forskning kring funktionsnedsättningar. Studien har haft särskilt fokus på Attention deficit hyperactive disorder (ADHD) och Autism, där vi genom en diskursiv text- och bildanalys har granskat böckernas innehåll och undersökt huruvida de reproducerar eller nyanserar de rådande diskurserna. LÄS MER