Avancerad sökning

Hittade 5 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. "Normkreativitet?jag är ju helt lost själv" : En kvalitativ intervjustudie om pedagogers arbete med normkreativitet i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Fanny Andersson; Eriksson Irma; [2020]
    Nyckelord :Normkreativ pedagogik; kvalitativa intervjuer; makt; socialkonstruktionism; förskollärare; barnskötare.;

    Sammanfattning : En stor del av förskolebarns vakna tid spenderas i förskolans verksamhet, som ger barn många olika erfarenheter. Dessa erfarenheter kan pedagoger styra för att påverka och förändra barns framtida syn på normer i samhället. LÄS MER

  2. 2. Att vara eller inte vara - inom normen? : En kvalitativ litteraturanalys ur ett normkritiskt perspektiv med fokus på genus

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Malin Lövros; Anja Stjerndahl; [2019]
    Nyckelord :normkritik; normkreativitet; förskola; litteraturanalys; könsroller; bilderbok;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att söka svar på hur bilderböcker skulle kunna utgöra pedagogisk resurs för arbete med normer kopplade till genus och kön i förskolan. För att ta reda på detta förutsatte att utvalda bilderböcker analyserades utifrån centrala litteraturteoretiska perspektiv för att identifiera normer. LÄS MER

  3. 3. Ett samtal om normkreativitet : En kvalitativ studie om förskollärares syn på normer, normkritik och normkreativitet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Jeanette Markström; Matilda Holmqvist; [2018]
    Nyckelord :preschool; norms; norm critical perspective; norm creativity; differences; norm creativity as a way to work; Förskola; normer; normkritiskt perspektiv; normkreativitet; olikheter; normkreativt arbetssätt;

    Sammanfattning : Syftet med vårt examensarbete var att skapa en djupare förståelse för förskollärares syn på arbetet med normkreativitet i förskolan. För att besvara studiens syfte och frågeställningar har vi använt oss av kvalitativa intervjuer som genomförts med ändamålsenligt utvalda förskollärare. LÄS MER

  4. 4. Implementering av likabehandlingsplanen i förskolan : En kvalitativ intervjustudie med förskollärare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Pedagogik

    Författare :Maria Obbarius; Amanda Krüger; [2018]
    Nyckelord :Anti-oppressive pedagogy; Approach; Children perspective; Equality; Barnperspektiv; Förhållningssätt; Likabehandling; Normkritik;

    Sammanfattning : Förskolans styrdokument är överens om att de grundläggande demokratiska värderingarna ska vara grunden i förskolans verksamhet. Diskrimineringsombudsmannen säger att det ska finnas en plan för att skapa främjande insatser och förebygga diskriminering och kränkande behandling, planen utgår från diskrimineringsgrunderna. LÄS MER

  5. 5. Från normkritisk analys tillnormkreativ handling : Bildundervisning med normmedvetenhet ochnormkreativitet i fokus

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Julia Bergqvist; [2016]
    Nyckelord :Normkreativitet; normkritik; normmedvetenhet; bildundervisning; makt;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att utforska vad som händer i det bildpedagogiska sammanhanget näreleverna får möjlighet att utforska normer i sin närmiljö. Studien syftar även till att utforskanormkreativa metoder i bildundervisningen. Undersökningen har genomförts med en klass nio i engrundskola i Stockholms län. LÄS MER