Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Onlinedejting - ”det är liksom inte svart och vitt” : En enkätstudie om olika generationers attityder till onlinedejting i Sverige

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för ABM, digitala kulturer samt förlags- och bokmarknadskunskap

    Författare :Edith Lindstedt; Matilda Andersson; [2023]
    Nyckelord :onlinedejting; traditionell dejting; online-dejtingtjänster; attityder; relationer; digital klyfta; digitala infödingar; digital invandrare; generationer; identitet; algoritmer; hookup-kultur; matchmaking.; Cultural Sciences;

    Sammanfattning : In less than two decades, online dating services have gone from being seen as a marginal and stigmatised practice, to being a regular activity in people's social and romantic lives. This thesis intends to examine Swedish attitudes towards the digital phenomena of online dating and online dating services. LÄS MER

  2. 2. Hur slutar berättelsen?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Fanny Nilsson; Eleonora Bladh; [2022]
    Nyckelord :digital varumärkeskommunikation; storytelling; onlinedejting; extern kommunikation; strategisk kommunikation; Social Sciences;

    Sammanfattning : Tinder is one of the world's leading online dating platforms, and they have become known for its "Swipe right" invention. Bumble has the same founder as Tinder but focuses on challenging the rules of dating and giving women control over online dating. LÄS MER

  3. 3. Sökandet efter kärlek utifrån ett intersektionellt perspektiv : En kvalitativ studie om kvinnors erfarenheter av onlinedejting via Tinder

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad

    Författare :Moa Karlsson; Malin Rudenstig; [2021]
    Nyckelord :Tinder; Intersektionalitet; Värderingar; Sexism; Feminism;

    Sammanfattning : Dejting online är idag socialt accepterat och en stor del av dejtingmarknaden, där Tinder är en av många appar för att söka en blivande partner. Studien har som syfte att utifrån ett intersektionellt perspektiv, se hur olika kvinnliga erfarenheter av sökande efter kärlek ser ut på dejtingappen Tinder. LÄS MER

  4. 4. Konceptdriven designforskning för onlinedejting : En studie om att främja användarupplevelsen av matchningsprocessen på Tinder

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för ekonomi

    Författare :Stenström Embla; [2018]
    Nyckelord :User Experience UX ; Interface; Dating Applications; Design priniciples; Conceptualization; Concept driven design research; Tinder; User Experience UX ; Användbarhet; Gränssnitt; Dejtingapplikationer; Designprinciper; Konceptualisering; Konceptdriven designforskning; Tinder.;

    Sammanfattning : Mängden dejtingapplikationer för mobila enheter ökar stadigt och i Sverige dominerar Tinder som den mest populära mobila dejtingapplikationen. Matchningsprocessen på Tinder har dock fått motstå en del kritik då gränssnittet gör det väldigt enkelt att göra misstag. LÄS MER

  5. 5. En social handling utan interaktion : En studie av onlinedejting

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Essie Persson; Sofia Åhlin; [2016]
    Nyckelord :Qruiser; flirt; match; dejting; internetdejting; offlinebeteende; onlinebeteende; Tinder; dejtingapp;

    Sammanfattning : Dejting har förändrats mycket under de senaste åren. Det som tidigare bestod av fysiska möten har ersatts av bland annat internetdejting och dejting via mobilappar. Det är av sociologisk stor vikt att undersöka huruvida kontaktskapandet inom dejtingvärlden ser ut idag. LÄS MER