Sökning: "oral participation"

Visar resultat 1 - 5 av 35 uppsatser innehållade orden oral participation.

  1. 1. Konstruktion av skolmotivation och socialpedagogik : En kvalitativ analys av professionellas muntliga framställningar om motivationshöjande arbete med elever i gymnasieskolan

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Danilo Figueroa Toro; Emelie Gall; [2023]
    Nyckelord :High School; Relationship; Participation; Autonomy; Motivation; Gymnasiet; Relation; Delaktighet; Autonomi; Motivation;

    Sammanfattning : Syfte med föreliggande studie är att bidra till kunskapsutveckling relaterat till professionellas muntliga framställningar om professionellas motivationshöjande arbete med elever på gymnasiet. Studiens teoretiska utgångspunkt är socialkonstruktivism eftersom de professionellas motivationshöjande arbete med eleverna är ett socialt fenomen präglat av sociala interaktioner och relationer. LÄS MER

  2. 2. Svenskämnets muntlighet och Den dolda läroplanen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Amanda Larsson; [2023]
    Nyckelord :Orality; the hidden curriculum; participation; classroom environment; self-efficacy; Muntlighet; den dolda läroplanen; delaktighet; klassrumsmiljö; self-efficacy;

    Sammanfattning : Den här studien är en etnografisk studie som eftersöker svenskämnets muntlighet och den dolda läroplanen i muntlighet. Studien har observerat en undervisningsgrupp på 19 elever som läser svenska 1 på en gymnasieskola i norra Sverige. LÄS MER

  3. 3. Hur påverkar högläsning respektive tyst läsning elevers läsförståelse?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Sandra Grujicic; Neda Akbarnejad; Rejin Haji; [2022]
    Nyckelord :oral reading; reading aloud; silent reading; elementary education; reading comprehension; högläsning; tyst läsning; lågstadieelever; mellanstadieelever; läsförståelse;

    Sammanfattning : This literature study was conducted with the aim to examine how elementary school teachers use oral reading and silent reading in the classroom, and whether and in what way the two reading strategies benefit students’ reading comprehension. The questions that the study is based on are ”what purpose does the teacher have with reading aloud and silent reading in the classroom?” and ”is reading aloud and silent reading beneficial for student’s reading comprehension, and in what way?”. LÄS MER

  4. 4. Digital Accessibility in the Making : Introducing new component parts into the assemblage of user experience design

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Socialantropologiska institutionen

    Författare :Luciana Terceiro; [2022]
    Nyckelord :digital accessibility; design; assemblages; affordance;

    Sammanfattning : This thesis aims to investigate digital accessibility in the making through the theoretical lens of the assemblage theory. Digital accessibility is a characteristic of digital products and services like websites that allows people with disabilities to access and use them. LÄS MER

  5. 5. Oral Participation in L2 Learners’ English Classroom : What Motivates or Discourages Pupils to Participate Orally During Class?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Elin Ekvall; Seif Ranya; [2022]
    Nyckelord :Motivation; participation; oral participation; oral proficiency; language; development.;

    Sammanfattning : In this study, the oral participation in L2-learners' English classroom was analysed in order to investigate what specific factors motivate och discourage pupils in EFL classroom to particpate orally. Additionally, this paper identifies the motivational factors of pupils and discusses how they affect their oral participation during English lessons. LÄS MER