Sökning: "organisationsutveckling lärande"

Visar resultat 1 - 5 av 37 uppsatser innehållade orden organisationsutveckling lärande.

  1. 1. Nyckeln till överlevnad : Potentialen med delaktiga och engagerade medarbetare

    Magister-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för kommunikation, kvalitetsteknik och informationssystem (2023-)

    Författare :Rebecca Nordenström; Emilie Sjöstedt; [2023]
    Nyckelord :continuous improvements; improvement work; organizational culture; engaged employees; participation; employeeship; self-leadership; organizational development; quality development; motivation; Lean; TPS; TQM; Total Quality Management; quality management; ständiga förbättringar; förbättringsarbete; organisationskultur; engagerade medarbetare; delaktighet; självledarskap; organisationsutveckling; kvalitetsutveckling; motivation; Lean; TPS; TQM; Total Quality Management; kvalitetsledning;

    Sammanfattning : I en tid där en ny lågkonjunktur ökar pressen på företag att öka vinster och minska kostnader har engagerade medarbetares bidrag visat sig ha en avgörande roll. Trots detta utgör andelen engagerade medarbetare endast en femtedel av medarbetarna på Sveriges organisationer. LÄS MER

  2. 2. ”Förändra men förbli” : En studie i ett förändringsarbetes implicita och explicita effekter.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Elin Lindvall; [2022]
    Nyckelord :förändringsarbete; inkludering; process; skolutveckling; skolkultur och tillgänglig lärmiljö.;

    Sammanfattning : Abstract Lindvall Elin (2022). Förändra men förbli – En studie i ett förändringsarbetes implicita och explicita effekter. Speciallärarprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmöuniversitet, 90 hp. LÄS MER

  3. 3. Förbättring genom utveckling, implementering & integrering av systematiskt strategiarbete : Ett förbättringsprojekt inom den innovationsstödjande organisationenUU Innovation

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för samhällsbyggnad och industriell teknik

    Författare :Alva Eklund; [2022]
    Nyckelord :Development; Innovation; Improvement; Organisation; Potential; Processes; Strategy; Success; Systematic approach; Value creation; Framgång; Förbättringsarbete; Förbättringspotential; Innovation; Organisation; Organisationsutveckling; Processer; Strategiarbete; Systematik; Värdeskapande;

    Sammanfattning : Denna uppsats presenterar ett kandidatexamensarbete i samarbete Uppsala universitets (UU) innovationsstödjande enhet UU Innovation (UUI), där syftet varit att i ett förbättringsprojekt ta fram ett implementeringsförslag för förbättring av deras strategiarbete. Vid implementering ska förbättringsförslaget hjälpa UUI integrera ett processbaserat systematiskt arbetssätt. LÄS MER

  4. 4. Specialpedagogens (icke) roll i det Systematiska kvalitetsarbetet.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Nina Lindberg; Louise Eriksson Otteby; [2022]
    Nyckelord :Frikoppling; Förståelsebaserad syn; Specialpedagogens icke roll; Systematiskt kvalitetsarbete; Systemteori;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Lindberg, Nina & Otteby Eriksson, Louise. (2022). Specialpedagogens (icke) roll i det systematiska kvalitetsarbetet. Specialpedagogprogrammet, institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  5. 5. Effekter av företagsinterna program : Individuell eller organisatorisk utveckling?

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Marcus Eriksson; [2021]
    Nyckelord :Företagsutbildning; Förändringsledning Kompetensutveckling; Ledarskap; Ledarskapsutveckling; Lärande i arbetslivet; Organisationsutveckling;

    Sammanfattning : I vilken utsträckning åstadkommer ledarskapsutveckling effekter och resultat för de företag som bekostar och upphandlar ledarprogram? I föreliggande uppsats undersöks vilka effekter och resultat som kan härledas till företagsinterna program genom djupintervjuer av respondenter inom Folktandvården Skåne.  Undersökningen visar att programmet gett effekter på individuell och organisatorisk nivå - framförallt i en förflyttning från ett operationellt till ett mer relationellt perspektiv men också i fråga om en utvecklad helhetssyn på uppdraget som framförallt visar sig i ett utvecklat ledningsgruppsarbete. LÄS MER