Sökning: "pedagogik observationsprotokoll"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden pedagogik observationsprotokoll.

  1. 1. Att utveckla språklig medvetenhet utomhus – observationer av förskollärarnas undervisning utomhus i syfte att stärka barns språkliga medvetenhet

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Andjelina Alijevikj; Habibe Citak; [2024-02-29]
    Nyckelord :Språklig medvetenhet; utomhusmiljö; förskollärare; språkliga handlingar; ELSA-modellen.;

    Sammanfattning : Tillskillnad från förskolan så bedrivs den planerade undervisningen med språkutveckling i förskoleklass främst inomhus. För att kunna bedriva en undervisning som är lekfull och lustfylld behöver det finnas variation samt medvetenhet i förskollärarnas arbetsmetoder. LÄS MER

  2. 2. Boken bankar bra! : En observationsstudie av barnböckers agens och intra-aktion med yngre barn i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Lotta Wåtz; Rosita Karlström; [2022]
    Nyckelord :posthumanism; förskola; yngre barn; barnböcker; affordance; intra-aktivitet;

    Sammanfattning : Vårt syfte med denna uppsats var att undersöka vilka möjligheter förskolans miljö erbjuder yngre barn att intra-agera självständigt med böcker och hur denna intra-aktion tar sig uttryck. Vår önskan var att genom detta få en fördjupad förståelse för yngre barns förutsättningar att grundlägga en identitet som bokläsare i förskolan. LÄS MER

  3. 3. PÅ LÄRARES SPRÅK Om studie- och yrkesvägledningens didaktik i grundskolans ordinarie undervisning

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Pia Kjeldsen; [2016-12-21]
    Nyckelord :studie- och yrkesvägledning; pedagoger; praktiskt yrkeskunnande; didaktik; kvalitetsindikatorer; ordinarie undervisning;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med min studie var att studera pedagogers praktiska yrkeskunnande kring studie- och yrkesvägledning inom ramen för den ordinarie undervisningen enligt Lgr11. Teori: Studien utgår från narrativ teori och metod, vilket innebär att samla in och analysera skriftliga eller muntliga berättelser och som kan användas såväl vid textanalyser, observationstillfällen och vid intervjutillfällen. LÄS MER

  4. 4. Multimodalitet i undervisningen : Ett arbete om vilka uttrycksformer lärare och elever använder i olika ämnen under totalt 13 lektioner.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Emelie Eriksson; Malin Gustafsson; [2013]
    Nyckelord :multimodalitet; grundskola; observation; estetiska ämnen; vidgat textbegrepp;

    Sammanfattning : Syftet med vår fallstudie var att undersöka om läraren arbetar med multimodala uttryckssätt, såsom bild, musik, drama, teater, IKT, spel, film och CD i sin undervisning och till omfattning. Vilka utryckssätt som genomsyrar undervisningen samt vilka som utelämnas. LÄS MER

  5. 5. ”Vi försöker prata om det” – om islamundervisning i Göteborg

    C-uppsats,

    Författare :Thomas Bodén; [2011]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Sammanfattning högst 300 ord med Times New Roman 10 pkt:Syfte, huvudfråga, metod och material, resultat, betydelse för läraryrketSAMMANFATTNINGSyftet med examensarbetet är att undersöka religionslärares erfarenheter och implementering avislamundervisning i tre skolor och att analysera i relation till islamofobi och främlingsfientlighet samtpedagogik. Frågorna är hur islamundervisning kan se ut på tre skolor i Göteborg som har olika antal muslimskaelever samt hur tre lärare på skolorna bemöter islamofobiska och främlingsfientliga åsikter i undervisningen. LÄS MER