Sökning: "pedagogiska utredningar förskola"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden pedagogiska utredningar förskola.

  1. 1. Att främja barns språkutveckling : En kvalitativ intervjustudie med exempel från förskollärare inom Waldorf, Reggio Emilia och Montessori

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Rebecka Wendel; Eva Malm; [2024]
    Nyckelord :Reggio Emilia; Montessori; Waldorf; språkutveckling; språkfrämjande; språk; förskola; förskollärare;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att bidra med kunskap om hur förskollärare inom Montessori, Reggio Emilia och Waldorf beskriver sitt arbete med att uppfylla läroplanens mål gällande att främja barns språkutveckling. Läroplanen för förskolan fastställer strävansmål som innebär att förskolan ska främja barns språkutveckling, men den ger inte konkreta riktlinjer för hur detta arbete ska genomföras. LÄS MER

  2. 2. Strategier för att stimulera barns samspel utifrån ett specialpedagogiskt stöd

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Isbella Lindelöf; Högstedt Camilla; [2022]
    Nyckelord :Förskola; kommunikation; samspel; samspelsstrategier; samspelssvårigheter;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Högstedt, Camilla och Lindelöf, Isabella (2022). Strategier för att stimulera barns samspel utifrån ett specialpedagogiskt stöd. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  3. 3. Förskollärares syn på pedagogiska utredningars brukbarhet i förskolan : Från ett specialpedagogiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Cornelia Applehoff; Emma Arnström; [2021]
    Nyckelord :Förskola; Handlingsplan; Pedagogisk kartläggning; Pedagogisk utredning; Åtgärdsprogram;

    Sammanfattning : Applehoff, Cornelia och Arnström, Emma (2021). Förskollärares syn på pedagogiska utredningar brukbarhet i förskolan -Ur en specialpedagogisk synvinkel. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö Universitet, 90 hp. LÄS MER

  4. 4. Specialpedagogens yrkesroll på gymnasiet En kvalitativ studie om tio specialpedagogers arbetsuppgifter relaterat till examensmålen ”Färdighet och förmåga”

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Thomas Hult; Edina Norrgård; Ottosson Elisabeth; [2020-03-02]
    Nyckelord :specialpedagog; uppdrag; examensmål; systemteori; relationer; lärmiljö;

    Sammanfattning : Forskning inom skolverksamheter tenderar att ha fokus på åldrar från förskola till högstadiet. Det finns således relativt liten forskning kring gymnasiet vid jämförelse, varför denna studie fick inriktning mot detta stadium. LÄS MER

  5. 5. "Vi bara pratar om tidiga insatser, nu måste vi agera." : SPECIALPEDAGOGENS ROLL I FÖRSKOLEKLASS

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Elisabet Jannok; Tanja Martinsson; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med denna studie är att belysa förskollärares, specialpedagogers, rektorers samt kvalitetsutvecklares uppfattningar om och förväntningar på specialpedagogens roll i den obligatoriska förskoleklassen. Den forskning som tidigare genomförts har främst riktat sig mot specialpedagogens roll i förskola och skola och det finns begränsat med forskning om specialpedagogens roll i den nyligen lagstadgade obligatoriska förskoleklassen. LÄS MER