Sökning: "pedagogy of joy"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden pedagogy of joy.

  1. 1. Djurassisterad pedagogik i hälsoundervisning : En kvalitativ intervjustudie

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Elinur Demirtas; [2023]
    Nyckelord :Animal-assisted intervention; Animal-assisted therapy; Animal-assisted education; ADHD; add; autism; canine-assisted intervention; disability; dog therapy; dogs effect on children; health; Mental health; Maslow s hierarchy of needs; motivation theory; physical education; physical activity; oxytocin.; Djurassisterad pedagogik; Djurassisterad intervention; hunds assisterad intervention; hundterapi; skolhund; funktionshinder; adhd; add; autism; mental hälsa; idrott och hälsa; hundens effekt; Maslows behovshierarki; motivationsteori; oxytocin.;

    Sammanfattning : Djurassisterad pedagogik är målinriktade instaser med akademiska och pedagogiska mål som involverar tränade djur för att stödja elever med t.ex. funktionsnedsättningar eller särskilt stöd.  Syftet med denna studie är att belysa hur djurassisterad pedagogik (DAP) kan användas i idrott-och hälsoundervisning. LÄS MER

  2. 2. Främja fysisk aktivitet bland barn och ungdomar med övervikt. : – En intervjustudie om hur aktivitetsledare inom kommunala hälsoprojekt arbetar med motivation och självförtroende.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Matilda Strandh; Camilla Lindeborg; Joanna Taavela; [2020]
    Nyckelord :Health; overweight; pedagogy; physical activity and physical literacy.; Fysisk aktivitet; hälsa; pedagogik; physical literacy och övervikt.;

    Sammanfattning : Övervikt har ökat världen över och anses vara ett hot mot folkhälsan som kan leda till långvarig sjuklighet och psykisk ohälsa. Rekommendationerna för barn och unga är 60 minuter per dag och fokus bör ligga på fysiska aktiviteter som upplevs meningsfulla. LÄS MER

  3. 3. DET HANDLAR OM FRIHET : En autoetnografisk aktions studie om performativa och relationella läranden

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Hanna Wildow; [2020]
    Nyckelord :radikal pedagogik; performativt lärande; relationellt lärande; kreativa lärprocesser; aktionsforskning; autoetnografi; narrativ forskning;

    Sammanfattning : This text narrates the experience of approaching education in a Swedish Upper Secondary School as a performance. In the interstices of pedagogy and art, it explores performative andrelational learning strategies. LÄS MER

  4. 4. The pedagogical power of "messiness" Staying with the joy and entanglement of a more participatory art teaching practice

    Master-uppsats,

    Författare :Adrienne Riseley; [2017-06-07]
    Nyckelord :entanglement; engagement; sensibility; messiness; participatory art; participatory art teaching; intra-action; participation; embodied experience; democracy; democratic knowledge production; auto-ethnography; writing as method of enquiry; postmodern feminism; power;

    Sammanfattning : When we teach we have also the possibility to practice a personal philosophy of life. My belief in equality and the democratic production of knowledge has steered me towards the view that pedagogy is an entanglement. In practicing an entangled pedagogy, participation is to me the natural choice. LÄS MER

  5. 5. Språkutveckling, gemenskap och glädje genom musik : En studie om musikpedagogikens betydelse i flerspråkiga barngrupper och för barns språkliga utveckling i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Åsa Lindh; Camilla Hjamarsson-Fredriksson; [2017]
    Nyckelord :musikpedagogik; musik i förskolan; språkutveckling; andraspråksutveckling; flerspråkiga barngrupper; pedagogiskt redskap;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att bidra med kunskap om musikpedagogiskt arbete i förskolan. Specifikt fokus riktas mot förskollärares arbete med flerspråkiga barns språkutveckling. LÄS MER