Sökning: "placering av elever"

Visar resultat 1 - 5 av 127 uppsatser innehållade orden placering av elever.

  1. 1. Gå till sida: vart då? : En kvantitativ studie i tillgänglighet, utbud och motivationsrelaterade aspekter inom hypertextuell skönlitteratur för lågstadieelever i svenska skolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Jacob Skog; Niclas Larsson; [2024]
    Nyckelord :Hypertext; tillgänglighet; utbud; läsmotivation;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker tillgängligheten och utbudet av hypertextuell skönlitteratur i skol- och kommunbibliotek. Förutom antal och placering av hypertextuella böcker graderades även böckerna efter de faktorer som påverkar intern och extern motivation för att kunna analysera dessas korrelation. LÄS MER

  2. 2. “DET ÄR LIKSOM KUL ATT KOMMA TILL JOBBET OCH JAG HAR ALDRIG KÄNT SÅ INNAN FAKTISKT”; En studie om att vara lärare i ett vithetsnormativt samhälle

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för globala studier

    Författare :Jonas Andersson; [2023-09-27]
    Nyckelord :Stigmatisering; grundskollärare; kritisk rasteori; yrkesvardag; etnografi; segregation; erkännandeteori;

    Sammanfattning : Målet med kandidatuppsatsen är att undersöka hur lärare upplever sin yrkesvardag. Mot en bakgrund av att läraryrket ofta förstås som ett av de mest belastade yrkena, syftar denna studie till att förstå vad som motiverar lärare till att fortsätta sin yrkesbana. LÄS MER

  3. 3. Specialpedagogen under det regnbågsfärgade paraplyet : Det normkritiska uppdraget

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Erica Wall; Anna Smith; [2023]
    Nyckelord :Specialpedagogik; läroplan; hbtq; tillgänglig lärmiljö; genus; skolutveckling; förändringsagent; subjektsposition; normer; heteronormativitet; normkritiskt perspektiv.;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa intervjustudie är att bidra med kunskap om hurspecialpedagogen tolkar det normkritiska uppdraget och hur hen beskriver sin egen kunskapoch förmåga att implementera och driva detta uppdrag i verksamheten. Tidigare forskningvisar hur en hbtq-inkluderande läroplan tenderar att generera begränsad förändring av skolansom verksamhet och att elever efterfrågar större synlighet av frågorna i den dagligaundervisningen. LÄS MER

  4. 4. Elevers upplevelser av särskildaundervisningsgrupper : En intervjustudie från mellanstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Marcus Franzén; [2023]
    Nyckelord :Elevröster; En skola för alla; Exkludering; Inkludering; Specialpedagogik; Stigma; Stämplingsteori;

    Sammanfattning : Franzén, M. (2022). Erfarenheter från särskilda undervisningsgrupper -En intervjustudie med elever på mellanstadiet. (Experiences from special education groups – An interview study with students in middle school). LÄS MER

  5. 5. Arbeta med frånvaro på skolor med särskilda undervisningsgrupper : En studie av skolledares och pedagogers upplevelser

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Mia Aldenrud Kandelberg; Paulina Samuelson; [2023]
    Nyckelord :Bronfenbrenners utvecklingsekologiska teori; Inkludering; Relationell pedagogik; Skolnärvaro;

    Sammanfattning : Ingen skola är immun mot hög skolfrånvaro bland elever. Däremot finns ett samband mellan hög skolfrånvaro, neuropsykiatriska funktionsnedsättningar och placering i särskilda undervisningsgrupper. LÄS MER