Sökning: "postmoderna förskolan"
Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden postmoderna förskolan.
1. Vad är fri lek i förskolan, egentligen? : En kvalitativ studie om hur förskollärare ser på fri lek
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : Syftet med studien är att skapa en förståelse kring förskollärares syn på begreppet ”fri lek” och vilket utrymme de ger ”fri lek” i förskolan. Vi undersöker i studien även ”fri lek” som fenomen och problematiserar hur pass fri den egentligen är. LÄS MER
2. Inomhusmiljöns betydelse för barns lek på förskolan : En kvalitativ studie om hur utformningen av inomhusmiljön påverkar barns lek och fantasi utifrån förskollärares uppfattningar och deras närvaro i barns lek
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka och bidra med kunskap utifrån förskollärarnas uppfattningar om hur utformningen av förskolans inomhusmiljö och förskollärarnas närvaro kan påverka barns lek och fantasi. De frågeställningar som legat till grund för studien är Hur upplever förskollärarna att inomhusmiljöns utformning påverkar barns lek och fantasi? samt Vilken inverkan upplever förskollärare att deras närvaro har på barns lek? För att undersöka detta har fokusgruppsamtal med förskollärare genomförts. LÄS MER
3. Vänta, lyssna, nu kan du berätta : En kvalitativ undersökning om förskolepersonalens uppfattningar och strategier kring konflikthantering i förskolan.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med undersökningen var att undersöka hur förskolepersonal i förskolan upplever och förhåller sig till arbetet med konflikthantering barn emellan. Undersökningen tog stöd i det postmoderna perspektivet och framför allt i Lévinas teori. LÄS MER
4. Pedagogiska miljöer i förskolan ur några pedagogers perspektiv
Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildningSammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie är att få syn på pedagogers perspektiv på förskolans pedagogiska miljö, samt de möjligheter miljöerna erbjuder barnen. Teorierna som används i detta examensarbete är det postmoderna perspektivet och det sociokulturella perspektivet. Metoden för denna studie är intervjuer. LÄS MER
5. "Ja, åh det visade ju sig att vi tyckte ganska olika liksom" : En kvalitativ studie om begreppet inkludering inom förskolans praktik
M1-uppsats, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Forskning (Nilholm & Göransson, 2014; Palla, 2009) visar att förskolans läroplan (Skolverket, 2016) bygger på ett inkluderande förhållningssätt, ändå nämns aldrig begreppet inkludering i läroplanen. Med detta som bakgrund är syftet med studien att undersöka hur förskollärare i reflektion tillsammans med andra förskollärare uppfattar begreppet inkludering, samt hur de uppfattar att inkludering tar sig uttryck i verksamheten. LÄS MER