Sökning: "pr och etik"

Visar resultat 6 - 10 av 22 uppsatser innehållade orden pr och etik.

  1. 6. Är alla medel tillåtna för att väcka uppmärksamhet? En kvalitativ studie av de etiska gränserna kring PR-bluffar

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Shira Cohen; Gry Andersson Nordström; [2015]
    Nyckelord :publicity; PR-scam; strategisk kommunikation; etik; lögner; publicitet; PR-bluff; Public Relations; lies; ethics; strategic communication; Social Sciences;

    Sammanfattning : Under 2013 skapades kampanjerna Marabou Black, Miss Skinny och DILL, som alla kom att benämnas PR-bluffar. Kampanjernas målsättning var att väcka uppmärksamhet genom vilseledande information. Huruvida dessa PR-bluffar kan anses vara etiskt godtagbara är något praktiker, PR-praktiker och reklammakare, varit oense om. LÄS MER

  2. 7. Den lokala lobbyn : En studie om informella kontakters betydelse för kommunala beslut

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Nicole Lindberg; Adrian Welander; [2015]
    Nyckelord :Lobbying; pressure group system; pressure groups; public affairs; public relations; PR; democracy; interview; Lobbying; lobbning; lobbyism; public affairs; public relations; PR; demokrati; intervju;

    Sammanfattning : Forskningen om lobbyism i Sverige har hittills i huvudsak fokuserat på riksdagen. I den här uppsatsen undersöks lobbyism på kommunal nivå utifrån ett mottagarperspektiv med fokus på beslutsfattare och deras erfarenheter av lobbyism. LÄS MER

  3. 8. Corporate Social Responsibility : En fallstudie om Indiskas sociala ansvarstagande

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för mediestudier

    Författare :Johanna Jintoft; Cecilia Junaedi; [2015]
    Nyckelord :Corporate Social Responsibility; socialt ansvarstagande; hållbar konsumtion; konsumenter;

    Sammanfattning : Människors medvetenhet kring frågor om socialt ansvarstagande har under åren ökat. Begreppet Corporate Social Responsibility (CSR) har blivit en ”trend” hos företag som aktivt börjat arbeta med frågor gällande miljö, ekonomi, etik och socialt ansvar. LÄS MER

  4. 9. Etik, ansvar och legitimitet : En kvalitativ studie om hur PR-konsulter förhåller sig till professionell etik

    Kandidat-uppsats, Avdelningen för medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Elin Helgesson; [2014]
    Nyckelord :Advocacy; Etik; PR-konsulter; påverkansarbete; Public Relations PR ; Legitimitet; Professionell etik;

    Sammanfattning : Titel: Etik, ansvar och legitimitet - En kvalitativ studie om hur PR-konsulter förhåller sig till professionell etik Författare: Elin Helgesson  Kurs, termin och år: MK032G Medie- och kommunikationsvetenskap GR (C) C-uppsats, HT13, 2013-2014. Antal ord i uppsatsen: 19 468 ord. LÄS MER

  5. 10. Bluff-PR är som att kissa i sängen : En kvalitativ studie om PR-konsultens syn på bluff-PR

    Kandidat-uppsats, Avdelningen för medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Louise Nordholm; Kristina Hammar; [2014]
    Nyckelord :PR; relationer; förtroende; sociala medier; bluff-PR; professionalisering; etik;

    Sammanfattning : Denna studie grundar sig i den splittring som PR-konsulten befinner sig i, gällande de många etiska ställningstaganden som denne ställs inför. Detta i kombination med, att public relations som yrke ännu inte betraktas som en erkänd profession, gör att PR-branschen blir utsatt för intrång på dess område från övriga kommunikationsbranschen. LÄS MER