Sökning: "pre-school teacher’s conceptions"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden pre-school teacher’s conceptions.

  1. 1. Inkludering i förskolan : Förskollärares uppfattningar om arbetet med inkludering i praktiken

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Linn Björk; [2022]
    Nyckelord :phenomenography; preschool; preschool teachers; inclusion; inclusive learning environments; fenomenografi; förskola; förskollärare; inkludering; inkluderandeläromiljö;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to contribute with knowledge of how preschool teachers describe the work with inclusion in practice. Based on the purpose, four questions were formulated. The study was based on a phenomenographic method set to highlight variations of conceptions of inclusion and its working methods. LÄS MER

  2. 2. Övergångar: Om progression och organisation i historieundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Katarina Friberg; [2020]
    Nyckelord :Progression; transition practices; planning; teaching; history;

    Sammanfattning : This study explores history teachers’ conditions for planning teaching based on progression. It focuses on transition processes: what information is passed on as pupils move from one stage or school form to the next, and how do the receiving teachers deal with the extent and character of that information in their own planning. LÄS MER

  3. 3. Förskolebarn i sociala och språkliga svårigheter : Förskollärarnas synsätt och strategier kring det sociala samspelet och språkliga utvecklingen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Kamila Grabarska; Shilana Najmaddin; [2018]
    Nyckelord :samspel; inkludering; särskilt stöd; förhållningssätt; relationellt perspektiv; punktuella perspektiv;

    Sammanfattning : The purpose of our study is to investigate how preschool teachers work with children in need, how to stimulate children in language and social interaction between preschool teachers and children. The study is based on the following questions; “What conceptions do preschool teachers have about children in need of special support?” and “What strategies are pre-school teachers using in order to promote children's social and language development?”. LÄS MER

  4. 4. Pedagogers syn på skapande material i förskolan : En studie om förskollärares upplevelser och erfarenheter om skapande verksamet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Cathrine Nordenberg; [2017]
    Nyckelord :Pre-school teachers; Creative material; Play Doh; Interplay; Interviews; Pedagoger; Skapande material; Play Doh; Samspel; Intervjuer;

    Sammanfattning : Detta examensarbete handlar om att få ökad förståelse om hur pedagoger ser på skapande material i verksamheten och närmare bestämt om pedagogerna har något didaktisk tanke när de låter barnen arbeta med play doh deg.Genom kvalitativa intervjuer med pedagoger på olika förskolor har jag undersökt hur de arbetar med skapande material på förskolan och hur de tänker kring barnens lärande i skapande. LÄS MER

  5. 5. Möjligheter eller hinder med fler-språkighet i förskolan? : En kvalitativ studie om deltagande förskollärares tankar och uppfattningar till flerspråkighet i förskolans verksamhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Elinne Persson; [2017]
    Nyckelord :multilingualism; preschool; challenges; possibilities; language.; flerspråkighet; förskola; möjligheter; utmaningar; tvåspråkighet; språkaktiviteter;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att bidra med kunskap om de deltagande förskollärares tan-kar och uppfattningar om flerspråkighet i förskolan samt hur dessa förskollärare arbetar för att främja flerspråkiga förmågor. Till grund för denna kvalitativa studie ligger semistrukturerade intervjuer med fyra förskollärare från två olika förskolor. LÄS MER