Sökning: "primary school year 4-6"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden primary school year 4-6.

  1. 1. "Jag vill bara läsa spännande böcker" : En studie om elevers läsmotivation i år 4 & 6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Emma Rantatalo; [2023]
    Nyckelord :students; form; reading motivation; reading; fiction; teachers; year 4-6; elevenkät; motivation; läsning; skönlitteratur; år 4–6; lärarintervjuer;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att bidra med ökad kunskap om elevers motivation och förhållningssätt till läsning av skönlitteratur i grundskolans årskurs 4–6. Tidigare forskning har visat att unga idag läser för lite och att elevers motivation att läsa skönlitteratur behöver stärkas. LÄS MER

  2. 2. "Allting finns inte i en bok, de måste verkligen se det på riktigt" : Lärares beskrivningar om användningen av utomhuspedagogik inom de naturorienterande ämnena i grundskolans årskurs 4-6.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Jennifer Ström; [2023]
    Nyckelord :outdoor education; biology; nature; science; teacher; utomhuspedagogik; biologi; närmiljö; naturorienterande ämnen; lärare;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskaper om varför vissa lärare väljer att bedriva utomhuspedagogik medan andra inte gör det. Studien har två frågeställningar varav den ena berör vad lärare i grundskolans årskurs 4–6 ser för möjligheter och hinder med utomhuspedagogik. LÄS MER

  3. 3. ”Det är jättebra att man kan låta dom som faktiskt är riktiga experter ta hand om det” : En intervjustudie med sex grundskolelärare om hur simundervisningen bedrivs för elever i årskurs 4–6.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Johanna Sühl; [2022]
    Nyckelord :Outsourcing; Pedagogical content knowledge; Content knowledge; simundervisning;

    Sammanfattning : The aim of this study has been to investigate how swimming-education is conducted in schools and if the PE-teachers feel that their knowledge about swimming is enough.Where and by whom is the swimming conducted? What role does the PE-teacher have during the swim practice? How does the teacher think their knowledge in swimming is compared to the criteria of swimming in the school? The method has been a qualitative interview-study, with teacher working in the years 4-6 in schools in Sweden. LÄS MER

  4. 4. Att fostra demokratiska medborgare : Hur lärare möjliggör demokratifostran i ämnet samhällskunskap för årskrurs 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Ida Westberg; [2021]
    Nyckelord :Teaching democracy; Social science; Democratic mission; teachers percept-ions; Democracy; Active citizens; Demokratiundervisning; Samhällskunskapsämnet; Demokratiuppdraget; Lärares uppfattningar; Demokrati; Aktiva medborgare;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to investigate teachers’ perceptions regarding the task of raising pupils into democratic citizens. Therefore, I will investigate how teachers apply this task in teaching. Research shows that Swedish adolescents to a very small extent engage in democtatic processes, compared to other countries. LÄS MER

  5. 5. Genus, familjekonstellation ochsexuell läggning i läromedel församhällskunskap årskurs 4–6 : En kvalitativ innehållsanalys där läromedels uppvisande avheteronormativitet undersöks

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Emma Österberg; [2021]
    Nyckelord :Social studies; Study material analysis; Gender; Family constellation; Sexual orientation; Heteronormativity; Queer; Upper primary school; Samhällskunskap; Läromedelsanalys; Genus; Familjekonstellation; Sexuell läggning; Heteronormen; Queer och Grundskolan.;

    Sammanfattning : The purpose of this paper is to investigate the meaning of a heteronormative in schoolenvironments. The purpose is also to investigate whether the examined curriculum materialsin social studies for grades 4–6 display a heteronormative and how different types of gender,family constellations and sexual orientation are displayed in curriculum materials in socialstudies for that age group. LÄS MER