Sökning: "Interprofessional teamwork"

Visar resultat 1 - 5 av 50 uppsatser innehållade orden Interprofessional teamwork.

  1. 1. Operationssjuksköterskors erfarenheter av kommunikation inom teamet i operationssalen : En systematisk litteraturstudie

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för hälso- och vårdvetenskap (HV)

    Författare :Rosalinda Nordling; Elin Vahlgren; [2024]
    Nyckelord :Communication; Experiences; Leadership; Operating Room Nurse; Teamwork; Erfarenheter; Kommunikation; Ledarskap; Operationssjuksköterska; Teamarbete;

    Sammanfattning : Bakgrund: En operationsavdelning är högteknologisk och arbetet i en operationssal är komplext. Nära samarbete i interprofessionella team är avgörande för att genomföra en operation. Operationssjuksköterskor har en central roll i den perioperativa omvårdnaden. LÄS MER

  2. 2. Vägen mot avancerad nybörjare : En kvalitativ intervjustudie av nyutexaminerade anestesisjuksköterskor

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för omvårdnad

    Författare :Lina Mattsson; Madelene Bergström; [2023]
    Nyckelord :Anestesisjuksköterska; ansvar; erfarenhet; novis; nyutexaminerad; operationsavdelning;

    Sammanfattning : Bakgrund: Anestesisjuksköterskan ansvarar för den anestesiologiska omvårdnaden i en högteknologisk miljö. Det krävs särskilda erfarenheter och kunskaper för att klara av arbetet, anestesisjuksköterskan arbetar självständigt och ansvarar för patientens säkra väg genom den anestesiologiska omvårdnaden. LÄS MER

  3. 3. Effekter av att vårda tracheostomerade patienter i ett multidisciplinärt samarbete inom intensivvården- En systematisk litteraturstudie

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Océane Delphine Irene Pichot Rossi; Pernilla Brunkwall; [2023]
    Nyckelord :Multidisciplinary care team; nursing; intensive care unit; tracheostomy; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Abstract Background: Caring for tracheostomized patients in the intensive care unit is a common practice, and there are many advantages to having an endotracheal tube. It is for example easier to wean from a ventilator, facilitates oral hygiene and intake, and leads to earlier use of speaking valves while still needing respiratory assistance. LÄS MER

  4. 4. “Man famlar lite i mörkret” : Lärares erfarenheter och upplevelser av att arbeta med barn med språkstörning

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för biomedicinska och kliniska vetenskaper

    Författare :Mercy Chepngeno; Ellen Joyce; Alana York; [2023]
    Nyckelord :DLD; SLI; developmental language disorder; specific language impairment; elementary school; middle school; high school; school-aged; education; teachers; special education teachers; qualitative; focus groups; collaboration; SLP; speech and language pathology; experiences; språkstörning; skolbarn; grundskolan; gymnasiet; utbildning; lärare; speciallärare; specialpedagog; kvalitativ; innehållsanalys; fokusgrupper; logoped; samarbete; upplevelser;

    Sammanfattning : Developmental language disorder (DLD) is a communication disorder which can greatly affect a child’s ability to achieve academic goals. In Sweden, all children have the right to receive the support they need in school. LÄS MER

  5. 5. Tvärprofessionellt teamarbete inom den skolsociala jurisdiktionen - En kvantitativ studie om den skolkurativa professionen utifrån platsannonser

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Socialhögskolan

    Författare :Pavel Gafor; [2023]
    Nyckelord :cross-professional; interprofessional; school social work; school counselor; teamwork; jurisdiction; professionalization; profession; pupil health team; job advertisements; quantitative research; psychosocial; pedagogical; Social Sciences;

    Sammanfattning : Cross-professional teamwork has, according to prior studies, especially within human service organizations, shown to be a recurring theme, seemingly with the aim to provide a holistic approach to clients. Within school social work, such approaches are found to accommodate school pupils' complex problems that often go beyond one singular professional’s knowledge base. LÄS MER