Sökning: "quality in higher education"

Visar resultat 11 - 15 av 329 uppsatser innehållade orden quality in higher education.

  1. 11. Psykosociala behov hos tonåringar och unga vuxna med cancersjukdom : -  en allmän litteraturöversikt

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

    Författare :Anne Gustafsson; Sundström Karin; [2023]
    Nyckelord :Adolescents; young adults; cancer; psychosocial needs; psychosocial support; Tonåringar; unga vuxna; cancer; psykosociala behov; psykosocialt stöd;

    Sammanfattning : Bakgrund: Tonåringar och unga vuxna (15–39 år) som insjuknar i cancer möts av emotionella, fysiska och sociala utmaningar. Utöver rädsla för cancersjukdomen kan utbildning och jobb samt den ekonomiska situationen oroa. LÄS MER

  2. 12. The Effects of Low-Quality University Education on Young Graduated Labour Outcomes: The Peruvian Experience

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Ekonomisk-historiska institutionen

    Författare :Adriana Cristina Raygada Mimbela; [2023]
    Nyckelord :quality of university education; graduated labour outcomes; Peruvian youth; National Survey of Households ENAHO ; Business and Economics; Social Sciences;

    Sammanfattning : This thesis examines the relationship between university education quality and young graduates' labour outcomes. The thesis employs a micro-level data analysis based on the National Survey of Households (ENAHO) and information from the National Board of University Education (SUNEDU). LÄS MER

  3. 13. "Då kan du klä ut dig till en ytspänning" - Reflektionens potential för kompetensutveckling och ökad kvalitet i förskolan : En kvalitativ studie om hur diskursiva praktiker möjliggör kompetensutveckling i individuella reflektioner och i gemensamma arbetslagsreflektioner

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Elsa Bergkvist; [2023]
    Nyckelord :Collaborative reflection; Competence development; Individual reflection; Pre-school; Förskola; Gemensam reflektion; Individuell reflektion; Kompetensutveckling.;

    Sammanfattning : Preschool workteams, must continuously and systematically monitor children's development and evaluate the opportunities the education offers for children to develop and learn in accordance with the curriculum. This qualitative study deals with reflection from a socio-cultural perspective where differences between individual reflection and collective workteam reflection are examined in relation to the preschool's work with quality and operational development. LÄS MER

  4. 14. Tidig tillgång till digitalt kapital; nyckel till framgång : Om teknikelevers möte med tillämpning av digitala verktyg i teknikundervisningen

    Magister-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Mahshid Khalaj Motlagh; [2023]
    Nyckelord :Pierre Bourdieu; social capital; cultural capital; habitus; social practice; digital capital; digital in equality; the technology program; technology students; Technology 1; SolidWorks; digital tool.; Pierre Bourdieu; socialt kapital; kulturellt kapital; habitus; social praktik; digitalt kapital; digitalt o jämlikhet; teknikprogrammet; teknikelever; Teknik 1; SolidWorks; digitalt verktyg.;

    Sammanfattning : Med bakgrund i hur samhällets digitalisering präglar utbildningsväsendet, som i sin tur påverkar skolans teknikundervisning, behandlar det här examensarbetet teknikelevers habitus och strategier som tar sig uttryck i deras möte med användning av digitala verktyg som tillämpas i teknikundervisningen. Inspiration tas från sociologen Pierre Bourdieus teorier om olika kapitalformer och strategier. LÄS MER

  5. 15. Can an intervention increase access to higher education for disadvantaged students? : Quasi-experimental evidence from Peru

    Master-uppsats, Högskolan Dalarna/Nationalekonomi

    Författare :Gloria Fatima Canales Carballido; [2023]
    Nyckelord :higher education; access; disadvantaged students; scholarship; Propensity Score Matching; impact evaluation; quasi-experiment;

    Sammanfattning : Heterogeneity in the school education quality plays an important role for those who want to pursue a bachelor's degree in Peru since access to higher education is highly correlated with socioeconomic status. In that sense, an intervention for disadvantaged students took place for the first time in 2022 and was constrained to the assessment of a scholarship called “Beca 18”, the biggest scholarship that the public institution called PRONABEC addresses every year since 2012. LÄS MER